Menselijke cognitie en onze flexibele kennis

Vrouw op de bank
Man met data
Chris Liverani

Wat onderzoeken we?

Mensen hebben kennis over de wereld, bijvoorbeeld over alledaagse voorwerpen (appel, hamer), activiteiten (reizen, zingen) of begrippen (gelijkheid, inspiratie). Deze kennis stelt hen in staat om taal te gebruiken, op een logische manier te handelen, dingen te onthouden en te redeneren. Hoe ziet een mentale voorstelling eruit?

Waarom doen we dit onderzoek?

Met dit onderzoek proberen we beter te begrijpen hoe mensen kennis opslaan in hun geheugen en hoe ze deze kennis gebruiken. Wat stellen mensen zich voor wanneer zij aan iets denken, en hoe komt hun mentale voorstelling overeen met de wereld? Een belangrijk thema in ons onderzoek is de wisselwerking tussen de zintuigen, handelingen, en de mentale voorstelling.

Op welke manier doen we dit onderzoek?

In het lab en via het internet laten we deelnemers aan ons onderzoek woorden of zinnen lezen en op plaatjes of geluiden reageren. We meten welke informatie mensen snel gebruiken en wat ze van deze ervaringen onthouden.

Hoe maakt ons onderzoek impact?

De bijdrage van ons onderzoek is vooral een beter inzicht te krijgen in de cognitieve mechanismen die mensen in staat stellen de wereld te begrijpen, daarover met elkaar te communiceren en gedrag te plannen. Als we beter begrijpen hoe mensen hun kennis leren, onthouden en gebruiken zullen we ook beter in staat zijn om dit toe te passen op veel verschillende gebieden. Inzicht in deze cognitieve processen kan bijvoorbeeld helpen bij het optimaliseren van onderwijs. Het kan ons helpen te begrijpen waarom cognitie gebreken vertoont bij neurologische ziektes en beschadigingen of bij gezonde veroudering. Als we weten hoe mensen taal begrijpen kunnen we zorgen dat communicatie duidelijker wordt. Inzicht in menselijke cognitie wordt gebruikt om “slimme” algoritmes te maken, enzovoort. Fundamentele kennis over de werking van de menselijke cognitie is belangrijk in veel gebieden, en ons onderzoek probeert daaraan bij te dragen.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen