Waarom dit onderzoek?
Online sociale netwerken als Instagram, TikTok en Snapchat bieden ongekende technologische mogelijkheden om een gezonde levensstijl onder jongeren te promoten. Bijvoorbeeld via influencers in hun online netwerk. Met ons onderzoek willen we online gezondheidscampagnes optimaliseren zonder de digitale privacy van jongeren uit het oog te verliezen.
Wat levert ons onderzoek op?
SocialMovez onderzoekt hoe gezondheidscampagnes voor jongeren effectiever kunnen worden verspreid via peer influencers in het online sociale netwerk. De focus van ons onderzoek ligt op het promoten van gezond gedrag zoals lichamelijke beweging of gezondere eetgewoontes. Met ons onderzoek willen we peer influencers in het online netwerk van jongeren identificeren en hen aanmoedigen mee te werken aan gezondheidscampagnes.
- Kristen Bevelander (Radboud UMC)
- William Burk (Radboud University)
- Michel Klein (Vrije Universiteit Amsterdam)
- Christian Steglich (University of Groningen)
- Rebecca de Leeuw (Radboud University)
- Tyler Prochnow (Baylor University)
- Ruth Hunter (Queen’s University Belfast)
- Simon Sebire (University of Bristol)
- Dutch Young Consumers Network
Deze projectlijn wordt gefinancierd door een NWO-VICI (2019) subsidie en voorheen een ERC Consolidator (2014-2019) subsidie, beide toegekend aan Moniek Buijzen.