Promotie L.A.G. (Laurens) Kolks

Het materialiseren van publiek engagement
Promotor
Prof.dr. W. Schinkel
Promotor
Prof.dr. B.F. van Eekelen
donderdag 4 jul 2024, 10:30 - 12:00
Promotie
Ruimte
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

L.A.G. Kolks verdedigt zijn proefschrift op donderdag 4 juli 2024, getiteld: Het materialiseren van publiek engagement

Hieronder volgt een korte samenvatting van het proefschrift:

Hoe bewerkstelligt design de articulatie van publieke kwesties?

Mensen geven op verschillende manieren uiting aan hun betrokkenheid bij kwesties die henzelf en anderen zorgen baren; manieren die zich ver buiten de praktijken en platformen begeven waaraan institutionele politiek de voorkeur geeft. Ervan uitgaande dat kwesties actief moeten worden geconstrueerd, en publieke betrokkenheid hierbij met toewijding moet worden onderhouden, beschrijft deze studie hoe design materiële en actiegerichte vormen van politieke participatie kan ondersteunen.

Dit proefschrift schetst casussen waarin specifieke ontwerpbeslissingen betekenisvolle nieuwe relaties hebben gesmeed tussen elementen die tot dan toe als niet-gerelateerd werden beschouwd, om zo de publieke kwestie luchtvervuiling fysiek en plek-specifiek ervaarbaar te maken. Casussen, bovendien, die betrokkenheid bij deze collectieve kwestie hebben vormgegeven door speciale gebruiksvoorwerpen in te zetten binnen specifieke activiteiten. Deze gecureerde combinaties van gebruiksvoorwerpen en activiteiten probeerden zo het grenzeloze, vluchtige, dynamische, en complexe fenomeen milieuvervuiling op alternatieve manieren kenbaar te maken.

Design kan de articulatie van publieke kwesties bewerkstelligen door omgevingen voor tegenspraak, uitwisseling en samenwerking te ondersteunen, met betrekking tot controverses die ontstaan als gevolg van simultane, maar sterk van elkaar verschillende, realiteiten. Ontwerpers kunnen een rol spelen bij het relateren van (ultra)lokale, geleefde ervaringen aan de meer abstracte manieren waarop publieke kwesties vaak worden beschreven, weergegeven, en gearticuleerd.

Binnen deze studie zijn de meest uiteenlopende artefacten – zoals jodiumtabletten, interactieve kaarten, serviesgoed, aardbeiplanten, “snuffelfietsen” en ijslolly’s – geanalyseerd, om mechanismen bloot te leggen waarmee design innovatieve, tot de verbeelding sprekende, en betekenisvolle mogelijkheden kan creëren om de articulatie van publieke kwesties te bewerkstelligen.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.