Nacht van de Sociologie

Type

Arminius, Museumpark 3 3015CB Rotterdam

Ticket informatie

Een programma kost veel geld: organisatie, productie, sprekers, en marketing. Daarom vragen wij iedereen een ticket met normaal tarief te kopen (30,-). Mocht een goedkoper kaartje echter voor jou het verschil maken en ervoor zorgen dat je het evenement wèl kunt bezoeken, kies dan het kaartje met reductie (20,-).

Tickets Voeg toe aan agenda

Op de jaarlijkse Nacht van de Sociologie zijn in de drie zalen van Arminius weer een overdaad aan lezingen, debatten en comedy. Elk uur kun je kiezen uit drie onderwerpen. Dit jaar zijn er ook weer een aantal wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam va nde partij. Tussendoor draait DJ Pepper plaatjes in de Grote Zaal. Kijk voor het volledige programma op de website van Arminius

Warda Belabas

Nooit erbij horen – Warda Belabas

Van ruim 30% Nederlanders is ten minste een van de ouders in het buitenland geboren. In Rotterdam is dat aantal inmiddels boven de 50% gestegen. Deze ’tweede generatie’ wordt de afgelopen jaren in toenemende mate bevraagd op hun achtergrond. Veel mensen voelen dat ze er ‘nooit zullen bijhoren’, wat invloed heeft op hun vertrouwen in de overheid en de samenleving. De meesten vinden een manier om dit te verdragen, maar een kleine groep migreert naar het herkomstland van hun ouders, waar minder vragen worden gesteld. Enkelen zetten hun onlustgevoelens om in maatschappelijke actie, maar er zijn ook die afhaken. Wanneer kiest men voor ‘vertrek’ en wanneer voor een tegengeluid? Wat brengt de toekomst voor deze groeiende tweede generatie in een verder gepolariseerde politiek? Warda Belabas doet hier onderzoek naar en zij zal geïnterviewd worden door Willemijn de Koning.

Fabian Dekker

De fabrieksarbeider – Fabian Dekker

Bestaat de ouderwetse fabrieksarbeider nog? Blauwe overall, smeerolie op gezicht en handen… Volgens het CBS heeft Nederland geen arbeidersklasse van betekenis meer. Arbeidssocioloog Fabian Dekker – zelf opgegroeid in een arbeidersmilieu – ging op onderzoek uit en ontdekte: van de klassieke fabrieksarbeider heeft Nederland er zeker nog een paar honderdduizend. Maar belangrijker: een kwart van de Nederlanders voelt zich onderdeel van de arbeidersklasse. Wat onderscheidt de arbeidersklasse op dit moment van anderen? Wat zijn hun hopen, dromen en frustraties? Dekker interviewde twintig mensen en publiceerde daarover Fabriekswerk, over de vergeten arbeiderklasse. Hij ontmoette trots maar ook miskenning, met mogelijk belangrijke politieke gevolgen. Fabian Dekker zal een korte lezing houden en in gesprek gaan met het publiek.

Foto van Eveline Crone

Generatie Zelfvertrouwen – Eveline Crone Renske van der Cruijsen

Elke nieuwe generatie jongeren heeft weer eigen kenmerken en problemen, omdat de samenleving altijd verandert. Het zelfbeeld van de huidige generatie jongeren is nauw verbonden met de digitalisering, zowel positief als negatief. Eveline Crone en Renske van der Cruijsen doen onderzoek naar het zelfbeeld van jongeren en begin oktober verschijnt hierover hun boek Generatie Zelfvertrouwen. Zij worden door Talitha Stam geïnterviewd over de sociologische kant van hun onderzoek: wat doet de digitalisering met de identiteit en zelfbeeld van jongeren? Wat is de invloed van cultuur? Hoe verhouden jongeren zich tegenover ouderen? Een belangrijk thema, want ruim één op de drie jongeren ervaart mentale problemen en prestatiedruk.

Marc Schuilenburg
Yvonne Compier

Waarom AI en algoritmes publiek moeten worden gemaakt – Marc Schuilenburg

Toepassingen van kunstmatige intelligentie oftewel AI (artificial intelligence) beloven veel en dringen in een alsmaar sneller tempo door in de samenleving. Steeds meer beelden en data worden van ons vastgelegd: waar we zijn, met wie we zijn, en wat we doen. Voor de politie en andere organisaties biedt dit ongekende mogelijkheden tot surveillance.Maar het gebruik van AI is allesbehalve onschuldig. Zo ontdekten Follow the Money en Marc Schuilenburg een discriminerend algoritme bij de politie, waarna deze gestopt werd. Wat komt er nog op ons af met gezichtsherkenning, DNA-sporen en generatieve AI, waarbij stemmen en filmpjes van personen kunnen worden gemaakt die niet van echt te onderscheiden zijn? Wat betekent dit voor de samenleving en de democratie? Schuilenburg pleit voor het ‘publiek maken’ van AI en algoritmes en stelt dat er nood is aan een sociologie die zich mengt in het maatschappelijk debat, vooral als haar inzichten pijn doen en niet in de smaak vallen van de politiek en het grootkapitaal van techbedrijven.

Voor meer informatie: Marjolein Kooistra, communicatie  Erasmus School of Social and Behavioral Sciences, kooistra@essb.eur.nl, 0683676038