Evaluatie van het nieuwe inburgeringsbeleid in Rotterdam

Dave Bruggeling

Voor wie doen wij dit onderzoek?

Voor een periode van vier jaar (2022-2026) evalueren we in opdracht van de gemeente Rotterdam haar nieuwe inburgeringsbeleid. Onderzoekers Jaco Dagevos en Roxy Damen werken hiervoor samen met de afdeling OBI van de gemeente Rotterdam.

Waarom doen wij dit onderzoek?

Sinds 1 januari 2022 heeft Nederland een nieuwe inburgeringswet in werking gesteld. Deze wet is ontstaan na jaren van voorbereiding en heeft als doel om de tekortkomingen van de vorige wet aan te pakken. De nieuwe wet legt een belangrijke verantwoordelijkheid bij de gemeente, die statushouders en gezinsmigranten ondersteunt en begeleidt bij het vinden van een passende leerroute. Daarnaast is de gemeente verantwoordelijk voor het kiezen van de aanbieders van inburgeringsroutes. Alles met als doel om betere inburgeringsresultaten te behalen.

Om de nieuwe inburgeringswet effectief uit te voeren, is het essentieel dat de gemeente kennis heeft over wat wel en niet werkt in de gemeentelijke aanpak en factoren die daarbij van belang zijn. In het kader daarvan spreekt de wetgever over een 'lerend en adaptief stelsel'. Tegen die achtergrond heeft de gemeente Rotterdam opdracht gegeven voor een onderzoeksproject met als doel inzicht te verkrijgen in de opzet, uitvoering, resultaten en effecten van de nieuwe inburgeringsaanpak.

Wat is onze onderzoeksvraag?

De centrale vraag van dit onderzoeksproject luidt als volgt: In hoeverre draagt het Rotterdamse inburgeringsbeleid bij aan de in de nieuwe inburgeringswet gestelde doelen?

Wat is onze aanpak?

Om deze hoofdvraag te beantwoorden, zal het onderzoek zich richten op verschillende aspecten:

1. Procesevaluatie: Onderzoek naar de opzet en uitvoering van het inburgeringsbeleid.
  2. Uitkomstevaluatie: Evaluatie van de mate waarin de gestelde doelstellingen worden bereikt.
  3. Effectevaluatie: Beoordeling van de relatieve effectiviteit van het inburgeringsbeleid.

Onderzoeksrapporten

Dit rapport doet verslag van de eerste studie binnen ons onderzoeksproject. Aansluitend op de (begin)fase waarin het beleid zich bevindt, hebben we ons gericht op de wijze waarop het beleid is opgezet en wordt uitgevoerd. Dit doen we aan de hand van documentanalyse en gesprekken met professionals op verschillende niveaus bij verschillende betrokken partijen.  We hebben ook een vergelijking gemaakt met andere G4-gemeenten. Het rapport biedt inzicht in de implementatie van het nieuwe beleid en bevat suggesties voor verdere ontwikkeling

Jaco Dagevos is bijzonder hoogleraar Integratie en Migratie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en senior onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Hij leidt vanuit de EUR het onderzoek naar het nieuwe inburgeringsbeleid in Rotterdam. Hij is ook betrokken bij de longitudinale cohortstudie statushouders en een vergelijkbare studie naar Oekraïense vluchtelingen. Dagevos publiceerde onder meer over de positie van vluchtelingengroepen, sociaal-culturele integratie, de positie van EU-arbeidsmigranten, arbeidsmarktdiscriminatie en over de relevantie van het integratieconcept.

Roxy Damen is postdoc onderzoeker aan de EUR en in het kader daarvan betrokken bij het onderzoek naar het nieuwe inburgeringsbeleid in Rotterdam. Ze promoveerde in 2022 aan de EUR op het proefschrift ‘Rooting in new soil’, een studie naar de vroegtijdige integratie van Syrische statushouders in Nederland. Damen publiceerde over de positie van Syrische statushouders, integratie(beleid) en over hoe vluchtelingen zelf tegen integratie aan kijken.

De opdrachtgever van dit onderzoeksproject is de gemeente Rotterdam. Contactpersoon is Carolien Vogelaar (opgavemanager inburgering).

Voor dit onderzoeksproject werken we vanuit de EUR samen met onderzoekers van de afdeling Onderzoek en Business Intelligence (OBI) van de gemeente Rotterdam.