Vincent Blok publiceert boek 'Een nieuwe zin van het leven - De roman als wegwijzer in een kantelende wereld'

Van de hand van professor Vincent Blok verscheen onlangs het boek ‘Een nieuwe zin van het leven’, waarin Blok filosofische ideeën en thema’s uit tachtig romans uiteenzet. Het boek werd in juni gepubliceerd door Uitgeverij Noordboek.

Romans kunnen dienen als wegwijzer in een kantelende wereld, is Blok zijn stelling. Ze slaan ons uit het lood, zetten aan tot denken en handelen, en helpen ons te navigeren in een wereld die door klimaatverandering en politieke instabiliteit op hol lijkt te zijn geraakt. Blok leest werken van Toergenjev, Houellebecq, Williams, en veel andere (vroeg-)moderne en hedendaagse auteurs, en wel op zo’n manier dat ze een nieuw licht werpen op wat een zinvol leven in de huidige tijd vermag, en wat de rol is van kunst en literatuur daarin.

Professor Vincent Blok is in juni aangesteld als hoogleraar Filosofie van Datawetenschap en AI aan de Erasmus School of Philosophy. In zijn deeltijdaanstelling bestudeert Blok samen met collega's en studenten de filosofische, ethische en maatschappelijke aspecten van onder andere datawetenschappen, kunstmatige intelligentie, de circulaire economie en klimaatverandering.

Het boek is verkrijgbaar via bol.com.