Dr Liesbeth Noordegraaf-Eelens benoemd tot hoogleraar ‘Transformative academic education’

Dr. L. Noordegraaf-Eelens

Liesbeth Noordegraaf-Eelens (1973) is benoemd tot hoogleraar aan de Erasmus School of Philosophy, met als leerstoelopdracht ‘Transformative academic education’.

Liesbeth Noordegraaf-Eelens studeerde economie en filosofie (cum Laude) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is daar in 2010, bij de Erasmus School of Economics en de Erasmus School of Philosophy, gepromoveerd op het proefschrift Contested Communication. A Critical Analysis of Central Bank Speech. Als opleidingsdirecteur van de Erasmus School of Philosophy is zij verantwoordelijk voor de Bachelor Filosofie en de Bachelor ‘Philosophy of a Specific Discipline’.

In haar onderwijs en onderzoek richt zij zich op de vraag hoe hoger onderwijs en samenleving kunnen samenwerken, met nadruk op de academische waarde als mede de maatschappelijke betekenis van hoger onderwijs. Haar leerstoel sluit aan op de strategie van de Erasmus Universiteit Rotterdam, ‘Creating a Positive Societal Impact: The Erasmian Way’.

Liesbeth Noordegraaf-Eelens is als founding and academic board member verbonden aan het Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL). Haar initiatieven tot onderwijsvernieuwingen werden beloond met een Comenius Leader Fellowship grant en een Erasmusplus Strategic Partnership Grant. Op dit moment is zij co-voorzitter van het landelijke Comenius netwerk. Liesbeth Noordegraaf-Eelens is in het kader van RASL eveneens als lector ‘Transdisciplinary education innovation’ verbonden aan Codarts. Binnen dit lectoraat richt zij zich op de samenwerking tussen kunst, wetenschap en samenleving. Daarnaast is ze voor een dag in de week raadslid van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS).

Liesbeth Noordegraaf-Eelens zegt het volgende over haar benoeming:

“Ik verheug me heel erg op een verdere samenwerking binnen de faculteit waar ik ben afgestudeerd en gepromoveerd. Ik merk dat er veel animo is voor onderwijsvernieuwing, met oog voor samenwerking met maatschappelijke partners, zowel op het vlak van concrete onderwijsprogramma’s als in het doen van onderzoek hiernaar. Ik zal de komende jaren bijdragen aan de rol die de Erasmus School of Philosophy en het Rotterdam Arts & Sciences Lab hierin spelen, en aan de positionering van humanities binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam.”