Erasmus Centre of Law and Digitalisation

Research Centre Erasmus School of Law

Het Erasmus Centre of Law and Digitalisation streeft naar de bevordering van baanbrekend onderzoek op het gebied van recht en digitalisering. Door het stimuleren van samenwerking beogen we de impact van onderzoek op het gebied van recht en digitalisering in zowel de academische wereld als de praktijk verder te ontwikkelen.

Nieuws

NIS2-Richtlijn en de Nederlandse Cyberbeveiligingswet: onderzoekers reageren op de omzetting naar nationaal recht

Scherpenisse en Van Schendel schreven een reactie op de omzetting van de NIS2-richtlijn naar de Nederlandse Cyberbeveiligingswet.
Scherpenisse en Van Schendel

“Technologie is nooit neutraal”: Marc Schuilenburg geeft Rotterdamse Gemeenteraad advies over ethische inzet van AI

Op woensdag 12 juni vond de Technische sessie over de toekomstige technologische mogelijkheden rond veiligheid plaats in het stadhuis van Gemeente Rotterdam.
portretfoto van Marc Schuilenburg

Onontdekte cyberaanvallen of je data op straat: Wat kunnen ethisch hackers betekenen voor slachtoffers van cybercriminaliteit?

Wouter Scherpenisse interviewt Max van der Horst over de rol van ethisch hackers, Operation Endgame en het Dutch Institute for Vulnerability Disclosure.
Wouter Scherpenisse naast Max van der Horst

Onderzoekers van Erasmus School of Law ontvangen een Horizon European consortiumbeurs voor onderzoek naar community policing

Marc Schuilenburg en Martijn Wessels ontvangen een beurs voor hun Europees onderzoek naar digitalisering van community policing.
Schuilenburg (links) en Wessels (rechts)

Van demonstraties tot het toeslagenschandaal: AI en algoritmes zijn overal, maar hoe worden AI en algoritmes eigenlijk ervaren?

Op 8 en 9 april 2024 organiseerde Erasmus School of Law een symposium waar experts vanuit verschillende domeinen hun visie deelden op het thema ‘AI-Ervaringen’.
Stijns, Konate, Schuilenburg, Brown en Strangio

“We zoeken juristen, fiscalisten en criminologen met oog voor de samenleving en een creatieve en flexibele houding”

Een terugblik op het rondetafelgesprek dat onderdeel was van de Erasmus School of Law Wetenschapsweek 2024.
Wetenschapsweek 2024

Titiaan Keijzer nieuw lid van Young Erasmus Academy

Titiaan Keijzer, universitair docent Ondernemingsrecht aan Erasmus School of Law, is uitgenodigd om lid te worden van de Young Erasmus Academy.
Titiaan Keijzer

AI: Een nieuw tijdperk van (on)zichtbare digitale dreigingen

Marc Schuilenburg, hoogleraar Digital Surveillance aan Erasmus School of Law, onthult de impact van AI-gebruik door criminelen op de maatschappij.
portretfoto van Marc Schuilenburg

Start Erasmus Sectorplan SSH-Breed 'De invloed van digitalisering op werk, welvaart en ondernemerschap'

Met de kick-off van het EUR Sectorplan SSH-Breed 'De invloed van digitalisering op werk, welvaart en ondernemerschap' werd het plan officieel gelanceerd.
Overzicht Campus Woudestein en de skyline van Rotterdam.

De Stuxnet-operatie: waarom het niet aannemelijk is dat de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten op eigen houtje hebben gehandeld

Wouter Scherpenisse vertelt over de Stuxnet-operatie in Iran en de transparantie van de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten rondom deze operatie.
Codes

Algemeen contact