Missie
Het aanpakken van actuele kwesties rond diversiteit en inclusie. Dat is waar het Diversity & Inclusion-platform van Erasmus School of Law sinds 2018 met veel enthousiasme aan werkt. Hiermee dragen we actief bij aan het creëren van een veilige leer- en werkomgeving en het bevorderen van sociale rechtvaardigheid, waar onze faculteit in essentie voor staat.
Het platform spant zich in om eenieder binnen het diverse en kleurrijke netwerk van Erasmus School of Law te omarmen en te ondersteunen. Dat doen we onder andere door medewerkers met elkaar te verbinden, te ondersteunen, informatie uit te wisselen en advies te geven. Diversity Officer prof. Franziska Weber waarborgt, samen met diverse leden van het platform, de implementatie van Diversiteit & Inclusie binnen Erasmus School of Law.
Wat we doen
- We brengen de dialoog op gang tussen aangereikte diversiteits-gerelateerde kwesties en passende acties.
- We stimuleren en ondersteunen initiatieven.
- We inspireren om actie te ondernemen.
- We belichten diversiteits- en inclusiviteitskwesties.
Waar wij trots op zijn
Deze kalender, door ons ontwikkeld in 2023, omvat feestdagen van wereldreligies, dagen van herdenking en bewustwording in het kader van inclusie zoals de Internationale Dag voor de Afschaffing van de Slavernij, Wereld Autisme Dag en Internationale Dag tegen Homofobie, Transfobie en Bifobie. Mis je een feest- of herdenkingsdag? Neem dan contact met ons op!
Het doel van het programma was om eerste-generatie-studenten te koppelen aan ervaren professionals uit de praktijk of de academische wereld. Hierdoor konden eerste-generatie-studenten zich in het academisch jaar 2022-23 oriënteren op een carrière in de advocatuur of het recht, waarbij de nadruk lag op het ontwikkelen van professionele vaardigheden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat eerste generatiestudenten bijzondere uitdagingen ervaren tijdens hun studie, maar vooral tijdens de overstap naar de beroepswereld.
De bacheloropleidingen van ESL werken met probleemgestuurd leren (PGL); het merendeel van het onderwijsmateriaal bestaat uit zogenaamde ‘problemen’. In deze problemen (vergelijkbaar met 'cases’) verschijnen actoren.
In het onderzoek van D&I Platform zijn de actoren in de problemen ingedeeld naar geslacht (m/v/onbekend), naam (westers/niet-westers) en status (laag/neutraal/hoog).
Het doel van dit onderzoek was om vast te stellen of er diversiteit en gelijkheid bestaat in het onderwijsmateriaal (bijvoorbeeld gelijke verdeling man/vrouw) en of de actoren in het onderwijsmateriaal een enigszins representatieve afspiegeling zijn van de samenleving en de studentenpopulatie (gebruik van westerse en niet-westerse namen). Tenslotte is onderzocht in hoeverre de status van de actoren verdeeld is over het geslacht en de achtergrond van de gebruikte personages.
Het onderzoek is voor het eerst in 2019 uitgevoerd, waarna gesprekken met docenten hebben plaatsgevonden waarin de resultaten gedeeld werden. Na twee jaar is het onderzoek opnieuw uitgevoerd om te meten of er verbeteringen zijn opgetreden.
Uit het onderzoek blijkt dat veel opleidingen (kleine) positieve veranderingen laten zien. In veel cases zijn meer vrouwelijke actoren bij hun problematiek betrokken en hebben de actoren een meer diverse achtergrond. Dit geldt echter niet voor alle vakken en helaas zijn de verschillen gemiddeld genomen marginaal.
De komende periode zal het Diversiteitsplatform zich, in samenwerking met alle docenten, verder inzetten om het onderwijsmateriaal nog diverser en inclusiever te maken, zodat de bij de ‘problemen’ betrokken actoren een goede afspiegeling zijn van de (studenten)populatie.
Het D&I Platform van ESL heeft, in samenwerking met Rechtbank Rotterdam, Meet & Greets georganiseerd voor geïnteresseerde studenten. Tijdens deze Meet & Greets stond het thema ‘rechtspraak, samenleving en diversiteit’ centraal.
Onder de aanwezige sprekers waren niet alleen rechters, maar ook rechters in opleiding. Nadat iedere spreker zichzelf introduceerde, werden de studenten in groepen opgesplitst en per ronde gekoppeld aan één van de sprekers opdat de studenten vragen aan de sprekers konden stellen en de conversatie aan konden gaan over de rol van diversiteit binnen de rechtspraak.
Waar anderen trots op zijn
Ik heb door een prettig gesprek met mijn mentor een veel beter inzicht gekregen in wat de werkzaamheden zijn en hoe zo’n dag er ongeveer uit ziet. Natuurlijk kan een recruiter mijn vragen net zo goed beantwoorden, alleen kreeg ik nu persoonlijke ervaringen vanuit een ander perspectief te horen, die - ter aanvulling - erg waardevol kunnen zijn bij het vormen van een beroepskeuze na jouw studie.
Waarom zou je deelname aanraden aan nieuwe (eerste-generatie) studenten?
Het grote voordeel van dit mooie mentorprogramma is dat je makkelijker en op een zeer laagdrempelige manier kennis kan maken en verbinding kan zoeken met professionals in de wetenschap, bij de overheid en in het bedrijfsleven die je normaal gesproken minder snel zou tegenkomen.
Een welbekende uitspraak is 'Your network is your net worth' en aangezien mijn ouders mij niet een netwerk konden aanbieden om mij te oriënteren leek mij dit de perfecte kans om mijn netwerk uit te breiden.
Waarom zou je deelname aanraden aan nieuwe (eerste-generatie) studenten?
Dat uiteindelijk, ongeacht welk beroep je kiest om te beoefenen, je jezelf trots moet maken. Zodra jij trots bent, zal de rest volgen. Laat je dus niet leiden door iemand anders' wens.
Wij werken graag en vaak samen met
- Het bestuur van Erasmus School of Law
- Wetenschappelijk en ondersteunend personeel
- Studenten en studieverenigingen
- Women@ESL
- Het IDEA Center
- Stichting Bridges Network
- Marketing, Communicatie & Relaties (CMR)
Sinds 2021 is Women@ESL het netwerk voor alle vrouwelijke medewerkers van Erasmus School of Law met als doel de vrouwelijke gemeenschap te versterken en ons bezig te houden met genderevenwicht en diversiteitsgerelateerde onderwerpen. Women@ESL organiseert presentaties, discussies en Q&A's met inspirerende wetenschappers voor de vrouwelijke gemeenschap, maar ook voor de faculteit in bredere zin.
Het bestuurscommitee van Women@ESL bestaat uit:
- Franziska Weber - Professor Law and Economics bij de afdeling Law & Business
- Jing Hiah - Assistant professor Criminology bij de afdeling Law, Society & Crime
- María Campo Comba - Assistant professor International and European Union Law bij de afdeling Law & Markets
- Federica Violi - Associate Professor International & European Law bij de afdeling Law & Markets
Samen met ons bouwen aan een rechtvaardige toekomst?
We drinken graag een kop koffie met je om van jou te horen wat je opvalt, waar jij kansen en/of verbeteringen ziet.
Je kan ons ook een e-mail sturen naar diversityesl@law.eur.nl.