Rechter Koen Lenaerts ontvangt eredoctoraat op voordracht van Erasmus School of Law; uitreiking op vrijdag 8 november 2024

Koen Lenaerts

Op voordracht van Erasmus School of Law zal Koen Lenaerts, President van het Hof van Justitie van de Europese Unie, een eredoctoraat van Erasmus Universiteit Rotterdam ontvangen. De titel “doctor honoris causa” wordt hem verleend tijdens de viering van de 111e verjaardag van de universiteit, op vrijdag 8 november 2024. Fabian Amtenbrink, hoogleraar Recht van de Europese Unie aan de juridische faculteit, treedt op als zijn erepromotor.

Koen Lenaerts is een vooraanstaand Belgisch jurist en rechtsgeleerde die momenteel president is van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU), een functie die hij sinds 2015 bekleedt. Het HvJ-EU is de rechtsprekende instantie van de Europese Unie (EU). Het ziet niet allen toe op de rechtmatigheid van de handelingen van de EU instellingen, maar ook op de naleving door de lidstaten van het EU recht. Bovendien waarborgt het HvJ-EU de uniforme interpretatie en toepassing van het EU-recht in alle 27 lidstaten.

Lenaerts werd geboren in 1954 in Mortsel, België en heeft een indrukwekkende academische achtergrond met rechtendiploma's aan de KU Leuven en Harvard Law School. Hij trad in 2003 toe tot het Hof van Justitie als rechter, nadat hij al eerder van 1989 tot 2003 als rechter had gediend bij het Gerecht van eerste aanleg (nu het Gerecht). Naast zijn werk bij het HvJ-EU is Lenaerts als hoogleraar Europees recht verbonden aan het Instituut voor Europees recht van de Leuvense rechtenfaculteit.

Lenaerts staat bekend en wordt alom geroemd om zijn scherpe analytische geest en encyclopedische kennis die veel verder gaat dan het EU recht en een uiting is van zijn intellectuele nieuwsgierigheid. Dit blijkt uit zijn talrijke vooraanstaande wetenschappelijke publicaties over uiteenlopende onderwerpen, waarin hij ook regelmatig een brug slaat tussen theorie en rechtspraktijk. Zijn werk heeft generaties van rechtenstudenten, wetenschappers en praktijkjuristen intellectueel verrijkt. In zijn hoedanigheid als rechter bij het HvJ-EU heeft hij over de jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de EU rechtsorde op gebieden als de bescherming van mensenrechten en de rechtsstaat, maar ook van algemene rechtsbeginselen die op de handelingen van EU en nationale overheidsinstanties van toepassing zijn. In zijn publieke optredens is hij een uitgesproken voorstander van de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de dialoog tussen het HvJ-EU en de rechterlijke instanties van de EU lidstaten.

Harriët Schelhaas, decaan van Erasmus School of Law, kijkt ernaar uit om Koen Lenaerts te verwelkomen als lid van academische gemeenschap van de universiteit: "De toekenning van het eredoctoraat is een erkenning van de uitzonderlijke bijdragen die prof. Lenaerts heeft geleverd op zijn vakgebied. Zijn werk inspireert ons allemaal en weerspiegelt de waarden van Erasmus School of Law: toewijding, innovatie en een diepgeworteld streven naar kennis en vooruitgang. Met het verlenen van dit eredoctoraat benadrukken Erasmus School of Law en Erasmus Universiteit Rotterdam bovendien het belang van het verbinden van rechtstheorie en rechtspraktijk en van het belang van de Europese rechtsorde."

Save the date

Met een centrale rol voor rechter Lenaerts, organiseert Erasmus School of Law op vrijdag 8 november ’s ochtends een interactief symposium op uitnodiging, dat de naam draagt “The Peoples of Europe and the Court of Justice: Upholding Democratic Values”. Details over dit evenement en de registratie volgen binnenkort.

Het volledige programma van de 111e Dies Natalis vind je hier

Voor meer informatie kun je contact opnemen met communicatieadviseur Ronald de Groot van Erasmus School of Law, rdegroot@ese.eur.nl, 06 53 641 846.