Plannen voor internationale samenwerking en uitwisseling

ECUPL

Op 25 september vond er een veelbelovende bijeenkomst plaats tussen vertegenwoordigers van de East China University of Political Science and Law en Erasmus School of Law. Deze ontmoeting resulteerde in een aantal voorstellen voor verdere samenwerking tussen de twee instellingen.

Tijdens de bijeenkomst werden verschillende mogelijkheden besproken om de samenwerking tussen de East China University of Political Science and Law en Erasmus School of Law te versterken. Ilva Putzier, coördinator Internationalisering aan Erasmus School of Law, zegt: "Ik denk dat de East China University of Political Science and Law en de Erasmus School of Law gezamenlijke interesses hebben in juridische onderwerpen, voortkomend uit het feit dat beide universiteiten zich bevinden in belangrijke havensteden. Dit komt tot uiting in de focus op internationaal maritiem recht bij beide instellingen. Om aan de top van onderzoek op dit gebied te blijven, is de uitwisseling met internationale partners cruciaal."

Uitwisselingsprojecten

Zo werd gesproken over het verlengen van het verlopen Memorandum of Understanding, wat de studenten- en personeelsuitwisseling tussen de instellingen zal bevorderen. Putzier zegt: "Met het formaliseren van onze samenwerking door het vernieuwen van het Memorandum of Understanding, hopen we de uitwisseling tussen de East China University of Political Science and Law en de Erasmus School of Law op verschillende niveaus te versterken en uit te breiden. Dit varieert van studentenuitwisseling en samenwerking in het onderwijs, waarbij we van elkaar kunnen leren, tot het vormen van een basis voor de uitwisseling tussen onderzoekers van beide instellingen." Daarnaast was er ook gemeenschappelijke interesse voor andere plannen, zoals de mogelijkheid voor het opstarten van een dubbel-diplomaprogramma, bijvoorbeeld op het gebied van maritiem recht en digitalisering/tech-recht, die sterke interessegebieden zijn van beide instellingen. Verder kwamen andere vormen van samenwerking aan bod, zoals gezamenlijk georganiseerde zomerscholen, PhD-colloquia en online blended projecten waarin zowel studenten van de East China University of Political Science and Law als studenten van Erasmus School of Law kleine projecten binnen bestaande mastervakken kunnen uitvoeren. Ook werd gepraat over de mogelijkheid om samen te werken met een derde internationale instelling. Dit zou de samenwerking naar een nog internationaler niveau tillen, en meer mogelijkheden bieden voor zowel studenten als personeel.

Uitnodiging naar Shanghai

Na afloop van de bijeenkomst heeft de delegatie van de East China University of Political Science and Law deelnemers van Erasmus School of Law uitgenodigd om in 2025 een bezoek te brengen aan Shanghai. Dit bezoek zou mogelijk gekoppeld kunnen worden aan een grote conferentie die in mei dat jaar in Shanghai plaatsvindt, waar verschillende medewerkers van Erasmus School of Law al van plan zijn naartoe te reizen.