Joost Nan benoemd tot buitengewoon hoogleraar Straf(proces)recht op Curaçao

Joost Nan

Joost Nan, hoogleraar Straf(proces)recht, in het bijzonder financieel-economisch strafrecht, aan Erasmus School of Law, is per 1 augustus 2024 benoemd tot buitengewoon hoogleraar Straf(proces)recht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de University of Curaçao (UoC).

Nan geeft aan: “Het gaat om een verbreding van mijn juridische interesse in het strafrecht, waarbij ik hoop mee te kunnen werken aan de eigen ontwikkeling van het strafrecht in Curaçao. Er zijn veel interessante onderwerpen, mijn idee is om in het verlengde van mijn Rotterdamse oratie, voor mijn oratie aldaar eerst te kijken naar het Curaçaose stelsel van rechtsmiddelen in strafzaken.”

Nan koestert de verwachting het onderwijs en het onderzoek verder te brengen op strafrechtelijk gebied en op die manier bij te dragen aan de zelfstandige strafrechtscultuur in Curaçao. “Ik zou de nadruk willen leggen op de zelfstandige ontwikkeling van het strafrecht in Curaçao, omdat – ondanks een gemeenschappelijke hoogste rechter: de Hoge Raad - Curaçao zijn eigen strafrechtscultuur heeft en ook moet hebben,” aldus Nan. Daarnaast vertelt hij dat hij verwacht zelf ook veel te leren van het Curaçaose strafrecht.

De oratie zal naar verwachting in het voorjaar van 2025 plaatsvinden. Naast zijn benoeming tot buitengewoon hoogleraar aan de UoC, blijft Nan verbonden aan Erasmus School of Law.