Europa's toonaangevende economen in augustus in Rotterdam bijeen voor EEA-ESEM-congres

Participants respond to questions by moderator Rick van der Kleij

Veel van Europa's toonaangevende economen komen later deze maand bijeen voor het jaarlijkse gezamenlijke congres van de European Economic Association (EEA) en Econometric Society (ES) - EEA-ESEM 2024. Gastheer van dit congres is Erasmus School of Economics.

Journalisten, schrijvers en commentatoren uit het economische veld zijn welkom om aanwezig te zijn en uit eerste hand te ervaren hoe de economische onderzoeksgemeenschap zich heeft aangepast aan de ongekende veranderingen van de afgelopen jaren.

Actuele kwesties van economisch beleid

Het congres, dat plaatsvindt van maandag 26 tot en met vrijdag 30 augustus, zal discussies bevatten over veel actuele kwesties van economisch beleid, waaronder de rol van academisch onderzoek bij het vormgeven van beleid, evenals de beperkingen die het politieke proces en de democratie opleggen om het beste beleidsresultaat te bereiken op gebieden zoals klimaatwetgeving, concurrentiebeleid en hervormingen van de arbeidsmarkt. Bovendien zal er een door de ECB georganiseerde sessie zijn over hoe het fiscale en monetaire beleid de laatste tijd grote schommelingen hebben ondergaan en de hernieuwde interesse in fiscale-monetaire interacties, zoals het effect van fiscale maatregelen op inflatie tijdens de recente periode van hoge inflatie, het effect van staatsschuld en publieke investeringen op de risicoloze rente, het tempo van normalisatie voor monetair en fiscaal beleid in de toekomst, de hervorming van het fiscale kader van de EU en de implicaties daarvan voor de optimale mix van fiscaal en monetair beleid, het effect van de recente toename van het rente-groeiverschil voor fiscaal beleid, of het voeren van monetair beleid in een situatie van hoge staatsschuld.

Presentaties door meer dan 1.200 economen van over de hele wereld

Tijdens de sessies zullen vele andere economische kwesties worden besproken, met presentaties door meer dan 1.200 economen van over de hele wereld.

Person standing in front of an oval table talking to other people
RKeus

Veel van deze sessies zullen nieuw licht werpen op belangrijke toegepaste problemen zoals groene investeringen, online verkoop en reclame, cyberrisico, liefdadigheidsdonaties, elektrische en hybride auto's, regionale ongelijkheid, ouderschapsverlof, gendergelijkheid, hernieuwbare energie, huiselijk geweld, onderwijs, gezondheidszorg, immigratie, vluchtelingen, etnische minderheden, financiering van politieke campagnes, intergenerationele mobiliteit, studieschulden, luchtvervuiling, criminaliteit en politie, multinationals, staatsschuld, financiering van pensioenfondsen, vermogensbelastingen, inflatiedoelstellingen, gedrag op de financiĆ«le markt, handelsmechanismen en innovatie.

Andere sessies zullen zich richten op recente ontwikkelingen in economische theorie, machine learning en econometrie, waarbij fundamentele kwesties in de modellering van economische problemen worden aangepakt, zoals prognoses en beleidsevaluatie, de totale en distributieve gevolgen van inflatie en morele besluitvorming.

Volledige programma

Toegang tot de papers die op het congres worden gepresenteerd, evenals het volledige programma, is beschikbaar op het op maat gemaakte evenementenplatform van de EEA

Een aantal sprekers heeft persconferenties voorbereid. Deze zijn toegankelijk via pagina Persconferentie.

Tile format with the text 'Erasmus School of Economics the EEA congress 2024'

Persaccreditatie en info

Voor informatie over persregistratie en/of meer gedetailleerde programma-informatie, bezoek de Pers pagina.

Sociale media

De congreshashtag is #EEAESEM24