Concept Rotterdamse Schaal gepubliceerd voor consultatie

Vandaag is ten behoeve van consultatie een concept verschenen van de Rotterdamse Schaal. Het document bevat een ordening van smartengeldbedragen bij letsel en andere persoonsaantastingen. De schaal biedt in één oogopslag een indicatie voor een passend smartengeldbedrag voor een bepaald gevalstype. Daarmee wordt beoogd de rechtspraktijk te faciliteren door op een toegankelijke manier overzicht en aanknopingspunten te bieden voor de begroting van smartengeld. De Engelse Guidelines for the Assessment of General Damages in Personal Injury Cases en de Ierse Personal Injury Guidelines vormen bij het opstellen van het document een grote bron van inspiratie. Het project wordt uitgevoerd door Erasmus School of Law onderzoekers Marnix Hebly, Siewert Lindenbergh, Willianne Oudijk en Aster Schreuder.

Al jaren is de begroting van smartengeld in Nederland een punt van discussie en bestaat er een wens voor meer inzichtelijkheid, meer consistentie en meer efficiëntie. De behoefte aan meer ordening is versterkt door de grote toename van het aantal uitspraken van de strafrechter waarin hij veelvuldig smartengeld vaststelt. Daarmee hebben onderlinge verschillen tussen uitspraken meer nadrukkelijk de aandacht gekregen.

Geïnspireerd door de – in de rechtswetenschappelijke literatuur reeds vaker benoemde – charmes van de Engelse Guidelines en gesterkt door het enthousiasme voor het Engelse model dat werd geuit tijdens een rechterlijke studiedag over smartengeld in oktober 2022, zijn Hebly en Lindenbergh begin 2023 gestart met een onderzoeksproject dat beoogt te komen tot een schaal van letsels en andere gevallen waarin aanspraak bestaat op smartengeld, geordend naar de ernst van gevallen, met vermelding van bijpassende smartengeldbedragen, per type geval met bandbreedtes en factoren die de plaats binnen de bandbreedte beïnvloeden. De Engelse Guidelines for the Assessment of General Damages in Personal Injury Cases en de Ierse Personal Injury Guidelines vormen bij het ontwerp een grote bron van inspiratie. Het onderzoek wordt sinds eind 2023 gefinancierd door de Raad voor de Rechtspraak. Het onderzoeksteam is sindsdien versterkt met Aster Schreuder en Willianne Oudijk.

Een eerste concept is op de website van de Rotterdamse Schaal gepubliceerd voor consultatie in het najaar van 2024 (september-december). Reageren kan schriftelijk tot eind 2024. Daarnaast is er de mogelijkheid om over het document met de onderzoekers van gedachten te wisselen tijdens twee expertmeetings die op 15 en 16 oktober aanstaande worden georganiseerd op de campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Onder meer op basis van de opbrengst van de consultatiefase wordt vervolgens toegewerkt naar een volgende versie, die naar verwachting medio 2025 zal worden opgeleverd aan de Raad voor de Rechtspraak.

Universitair Hoofddocent

Download de consultatieversie van de Rotterdamse Schaal hier