Artificial Intelligence & Mensenrechten: Vriend of Vijand?

AI & Mensenrechten

Op 28 oktober 2021 vond de hybride workshop AI & Mensenrechten: Vriend of Vijand? plaats. Verschillende onderzoekers bediscussieerden de toekomstige impact van artificial intellicence (AI) op mensenrechten. Dit resulteerde in een levendige discussie tussen deelnemende onderzoekers met verschillende internationale invalshoeken.

De workshop, georganiseerd door Jeroen Temperman, hoogleraar Internationaal Recht en Religie aan Erasmus School of Law, en Alberto Quintavalla, universitair docent Staats- en Bestuursrecht, maakt onderdeel uit van een groter lopend project over de interactie tussen mensenrechten en AI. Het project wordt mogelijk gemaakt door het Netherlands Network for Human Rights Research en het Jean Monnet Centre of Excellence on Digital Governance.

De workshop werd geopend door Klaus Heine, hoogleraar Rechtseconomie aan Erasmus School of Law, met een presentatie over The Challenges of AI for Human Rights Research.  Daarna presenteerde Evert Stamhuis, hoogleraar Law and Innovation aan Erasmus School of Law, zijn huidige onderzoek, Transnationality and Locality in AI Ethics, en zat hij een panel voor. Masuma Shahid, universitair docent en PhD kandidaat op het gebied van LGBTQ+ Rechten aan Erasmus School of Law, verzorgde een presentatie over Queering AI: how the use of queer theory could lead to more inclusivity and diversity in AI for the LGBTQ+ community en Kostina Prifti and Esra Demir, beide actief als PhD onderzoekers aan Erasmus School of Law, waren actieve deelnemers van de workshop.

De workshop was een groot succes en resulteerde in waardevolle inzichten over de toekomstige relatie tussen AI en mensenrechten en de wettelijke en economische grondslagen die moeten worden overwogen bij de hightech ontwikkeling.

Universitair Docent
Universitair Docent