Het coachen en besturen van voetbal blijft een witte aangelegenheid

Van Sterkenburg op TV-zender ESPN over racisme in voetbal
Picture of soccer field during competition

Afgelopen weekend gaf voetbalzender ESPN aandacht aan racisme in het voetbal. Ze vroegen Bijzonder Hoogleraar Jacco van Sterkenburg (afdeling Media & Communicatie) te reflecteren op diverse aspecten van het probleem van racisme in het voetbal. In deze video en tekst reflecteert hij op de geringe etnische diversiteit in voetbal coaching en voetbalbesturen.

"De coaches en de bestuurders zijn in Nederland niet divers. De redenen daarvoor lopen uiteen. Een bekend voorbeeld dat wij vaker terug horen van coaches is dat het in het voetbal belangrijk is dat je in het juiste netwerk zit. Die netwerken zijn heel wit. Mensen van een andere etnische achtergrond vinden het lastig om in deze netwerken terecht te komen. Het coachen en besturen van voetbal blijft een witte aangelegenheid."
- Jacco van Sterkenburg voor ESPN

Lees/bekijk het interview met Jacco op ESPN.

Onderzoeker