Master Media Studies Alumni Ervaringen

  • Cemre Karso

    Alumnus Media, Digitalisation & Social Impact

    De kennis die ik op heb gedaan tijdens de master helpt me om complexe, technische onderwerpen te vertalen naar toegankelijke en begrijpelijke informatie
    Picture of alumnus Cemre Karso in theatre
    De kennis die ik op heb gedaan tijdens de master helpt me om complexe, technische onderwerpen te vertalen naar toegankelijke en begrijpelijke informatie

    Stel je een wereld voor waarin technologie niet alleen onze levens verandert, maar ook fundamentele vragen oproept over privacy, ethiek en samenleving. Voor Cemre, alumnus van de Master Media, Digitalisation & Social Impact aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, was deze fascinerende interactie tussen mens en technologie dé reden om deze opleiding te kiezen. “Deze master bood mij de kans om technologie niet alleen te begrijpen, maar ook kritisch te evalueren, zodat we efficiënter kunnen werken zonder de privacy van inwoners en bedrijven uit het oog te verliezen,” vertelt hij.

    Met een achtergrond in Global Law en een fascinatie voor popcultuur wist Cemre precies waar zijn interesse lag: de ethische uitdagingen van AI en de rol van surveillance in onze digitale levens. “Er is vaak zowel enthousiasme als weerstand rondom AI,” vertelt hij. Het programma van Media, Digitalisation & Social Impact sloot hier goed op aan, met vakken als “Methods of Media Research” en “Unboxing the Algorithm” die hem inzichten gaf om zowel de voordelen als de risico’s van AI in overweging te nemen, effectief data te verzamelen en analyseren, en goed onderbouwde adviezen en richtlijnen te ontwikkelen. 

    Deze vaardigheden komen nu uitstekend van pas in zijn baan als AI-Adviseur bij de Gemeente Dordrecht, waar hij gemeenten en organisaties adviseert over het veilig en verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie, met een bijzondere focus op Generatieve AI. In de praktijk betekent dit het ontwikkelen van spelregels, handleidingen en leerlijnen en het organiseren van kennissessies om collega’s te ondersteunen in hun omgang met deze technologie. De master bereidde hem voor op deze uitdagende en dynamische rol: “De kennis die ik op heb gedaan tijdens de master helpt me om complexe, technische onderwerpen te vertalen naar toegankelijke en begrijpelijke informatie.”

    Cemre’s advies aan toekomstige studenten? “Wees niet bang om vragen te stellen aan je docenten, zowel tijdens als na de lessen. Schrijf je scriptie over een onderwerp dat je écht interesseert en begin al tijdens je studie met netwerken. Overweeg deel te nemen aan extracurriculaire activiteiten zoals caseprojecten en hackathons: het is een geweldige manier om je vaardigheden verder te ontwikkelen en je kennis te verbreden. Deze opleiding geeft je inzichten die van onschatbare waarde zijn in je carrière.”

    Picture of alumnus Cemre Karso in theatre
  • Maria Florou

    Maria Florou - Alumna Media & Business

    Grijp elke kans, wees proactief, netwerk uitgebreid, doe je onderzoek en verken verschillende manieren om jezelf te ontwikkelen.
    Grijp elke kans, wees proactief, netwerk uitgebreid, doe je onderzoek en verken verschillende manieren om jezelf te ontwikkelen.

    Als Global Communications Manager bij Philips ontwikkelt en implementeert Media & Business (2021) alumna Maria best-in-class interne en externe communicatiestrategieën om de merkreputatie te verbeteren en bedrijfsdoelstellingen te stimuleren. Ze werkt nauw samen met teams in verschillende functies en regio's om te zorgen voor effectieve communicatie en berichtgeving. Maria deelt met ons haar ervaringen met het vinden van een baan en werken in Nederland.
     

    Hoe is het om als international in een tech-bedrijf in Nederland te werken? 

    Het is een geweldige ervaring, en ik ben er trots op alumna te zijn van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Veel van mijn collega's hebben ook aan de Erasmus Universiteit gestudeerd, wat leidt tot boeiende discussies over onze gedeelde ervaringen. In deze werkomgeving kan ik een divers perspectief bieden en effectief samenwerken met collega's met verschillende culturele achtergronden. Deel uitmaken van een internationaal team bevordert creativiteit, innovatie en intercultureel begrip; allemaal van vitaal belang in het huidige mondiale bedrijfsklimaat.

    Hoe zag jouw zoektocht naar een baan in Nederland eruit? 

    Ik heb mijn zoektocht naar een baan in Nederland methodisch aangepakt, te beginnen met een uitgebreid onderzoek naar beurzen en stageprogramma's op websites van universiteiten en vacaturesites. Ik richtte me daarbij specifiek op beurzen met mentorprogramma's om een voorsprong te krijgen en een professioneel netwerk op te bouwen tijdens mijn masterstudie. 

    En met succes: ik had het geluk om de 'NN Future Matters' beurs te ontvangen die zowel mijn studie financierde, als een mentorprogramma binnen het bedrijf omvatte. Tegen het einde van mijn studie stelde ik voor om mijn masterscriptie uit te voeren over een business case in samenwerking met NN Group, een idee dat werd toegejuicht door zowel het bedrijf als mijn scriptiebegeleider. Deze ervaring stelde me in staat om uitgebreide kennis over het bedrijf op te doen en een sterk netwerk op te bouwen. De beurs en mijn beslissing om mijn masterscriptie binnen het bedrijf te doen, hebben uiteindelijk geleid tot mijn eerste baan bij NN Group. 

    Hoe heb je het sollicitatieproces in Nederland ervaren?

    Het sollicitatieproces in Nederland is over het algemeen gestructureerd en grondig. Werkgevers voeren vaak meerdere gespreksrondes, waarbij de nadruk ligt op zowel technische vaardigheden als culturele geschiktheid. Als kandidaat kun je gedrags-/HR-vragen verwachten naast technische beoordelingen, zoals een schrijfopdracht voor communicatiefuncties.

    Welk advies zou je willen geven aan ESHCC studenten die binnenkort de arbeidsmarkt betreden? 

    Op de Nederlandse arbeidsmarkt spelen persoonlijke connecties en netwerken een belangrijke rol bij het vinden van vacatures en het bevorderen van je carrière. Daarom moedig ik studenten aan om actief deel te nemen aan netwerkevenementen, lid te worden van beroepsverenigingen en gebruik te maken van online platforms zoals LinkedIn om in contact te komen met professionals in hun interesse gebied. Het opbouwen en onderhouden van relaties met studiegenoten, alumni, mentoren en professionals uit de sector kan waardevolle inzichten, adviezen en potentiële vacatures opleveren. Aarzel dus niet om contact op te nemen met je netwerk voor mogelijkheden, of advies over de arbeidsmarkt en het vinden van een baan.

    Daarnaast kan het opdoen van praktijkervaring door middel van stages, parttime banen of vrijwilligerswerk je mogelijkheden aanzienlijk vergroten en je helpen op te vallen bij potentiële werkgevers. Een andere manier om je kansen te vergroten om de aandacht van werkgevers te trekken is om je CV en sollicitatiebrief voor elke sollicitatie op maat te maken, omdat je zo je specifieke kwalificaties en oprechte interesse in de functie laat zien. 

    Ten slotte is het van cruciaal belang om op de hoogte te blijven van trends in de sector, eisen van de arbeidsmarkt en vaardigheidseisen om je aan te passen en je concurrerend te positioneren op de arbeidsmarkt. Voortdurend leren en ontwikkelen zijn essentieel tijdens je carrière. Als je bijvoorbeeld de Nederlandse taal beheerst, kun je je opties verder uitbreiden, met name voor Nederlandse werkgevers of werkgevers met klantinteractie in Nederland. 

    Wil je in contact komen?

    Als je wilt connecten of meer wilt weten over mijn reis, aarzel dan niet om contact met me op te nemen via LinkedIn. Als voormalig ambassadeur van de faculteit blijf ik graag studenten ondersteunen die geïnteresseerd zijn in studeren of werken in Nederland.

  • Maud van Roessel

    Maud van Roessel - Alumna Master Media, Culture & Society

    During my time at Erasmus University I have learned a lot about the power of clear and transparent communication.
    Portrait picture of Maud van Roessel
    During my time at Erasmus University I have learned a lot about the power of clear and transparent communication.

    Back to school

    When I was forced to work from home in 2020 (along with many others), something started to gnaw at me: I wanted to go back to school. I wanted to learn about communication and media on a more academic level and related to societal issues. That is why I decided to follow the master programme Media, Culture & Society at Erasmus University Rotterdam (EUR). 

    Looking back at my study programme, the thing I enjoyed most was the freedom we had in the choice of paper topics. This allowed me to delve deeper into material that interested me the most: related to equity and media. This interest was further sparked by the EUR Master Honours Programme: Tackling Inequalities. Through a combination of the master and honours programme I have met a lot of different interesting, friendly, and inspiring people - both the students and the staff of EUR. 

    The perfect mix

    At the time I was writing my thesis, I started to get slightly anxious and also excited about what to do next. When I saw the vacancy of Community Manager at the Municipality of Rotterdam, I knew straight away I wanted to apply for it. It was the perfect mix between the experience and expertise I had already gained in previous work and in the masters programme, as well as my ambitions to work for the local government and someday have a positive impact on the world. As a community manager I am responsible for the local Facebook and Instagram pages of four areas in Rotterdam. The goal is to help people in finding their way to any help they may possibly need. For instance, if they want to organise something for their neighbourhood, or if they need financial support. On the other hand, it is also key to provide content people are interested in. 

    Transparent communication

    Because my study programme focused so much on equity, I have learned to look at governmental communication through this perspective as well. In times of low government trust, it is up to us to communicate in a transparent way. Moreover, I want to communicate in a way that speaks to all ‘Rotterdammers’. Therefore, our aim is always to word every message as clearly as possible. The Honours Programme also helped me a lot in coming to understand the possibilities and struggles local governments have to deal with. During my time at EUR, I have learned a lot about the power of clear and transparent communication. 

    Portrait picture of Maud van Roessel
  • Disi Ye

    Disi Ye - Alumna Master Media & Business

    The writing component of Media and Business definitely prepared me for working in corporate communications. I need to be a chameleon, and write in different styles for different audiences.
    Portrait Disi Ye (Media & Business Alumna)
    The writing component of Media and Business definitely prepared me for working in corporate communications. I need to be a chameleon, and write in different styles for different audiences.

    Why did you choose the Master Media and Business? Was it a conscious choice for a specific career path? What other factors contributed to your decision?
    I was always interested in corporate communications during my Bachelor in Communication and Media (IBCoM), and was looking for a master programme to specialize in that field. I talked to the teachers and students of the Media and Business programme to learn more about the content. They told me about the programme’s focus on practical skills that I could fall back on when I would enter a company, which was what I was looking for. Basically, that is why I chose this programme.

    Has the Media and Business programme lived up to your expectations?
    Yes, definitely. It includes a lot of corporate case studies, which prepare you for life after university.

    How long did it take you to find a job after graduation?
    It took me two months. It was a full-time commitment: every day I got up at nine and sent out applications until six. It’s definitely a full-time job to apply for a full-time job, which I think is something that people tend to forget. You need to search actively and be on top of things all the time. 

    For which organization or company do you currently work, and what is your position in the company or organization?
    I work for Shell, as an External Relations Advisor.

    How did you find your first job?
    I was always thinking of applying to Shell, as it was definitely in my top five of companies I want to work for. However, I thought a job at Shell might be too technical for me, as I don’t really know much about chemicals or engineering. But then I talked to a few recruiters who encouraged me to apply, as they thought I would be a good fit for the company. The application process was just like any other large company: you apply on their website, you go through a whole process where they break you down and build you back up. I made it through five application rounds, and got the job.

    What are your most prominent tasks?
    I work for internal communications so I work inside the company, explaining and communicating to employees. Because Shell is such a massive company, the internal communications team is quite large as well. My clients consist out of different departments throughout the company. I am involved with setting up internal campaigns and organizing communications on a strategic and practical level. It’s been a very steep learning curve. Communications is not an exact science, so it’s important to know your audience well to get the message across.

    Which components of your Master are useful in your current position or career trajectory?
    Essay writing came in very handy, and was a really good way to prepare for a job like this. The writing component of Media and Business definitely prepared me for working in corporate communications. I need to be a chameleon, and write in different styles for different audiences.

    Any advice for new graduates?
    I think it’s really important to not become desperate throughout the job application process. I know that looking for a job can really crush your spirit, but it is important that you don’t let that happen. There are jobs out there. You might not get exactly what you set out for, but in the end you will get there. It’s just a matter of time.

    Portrait Disi Ye (Media & Business Alumna)

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen