Anastasia Tumchenok
Alumna International Bachelor Communication and Media
Maak kennis met ESHCC-alumna Anastasia Tumchenok. Ze studeerde in 2018 af aan de International Bachelor Communication and Media (IBCoM). Na het afronden van haar studie startte ze haar professionele carrière in Nederland. Anastasia blikt terug op het IBCoM-programma en deelt haar loopbaanervaringen.
Je bent een internationale alumna die in Nederland werkt. Wat is je ervaring met het vinden van een baan in Nederland?
Als internationale afgestudeerde in Nederland op zoek gaan naar een baan heeft zo zijn 'unieke uitdagingen'. Het hangt grotendeels af van de branche waarin je wilt werken, maar de taal en netwerknuances zijn altijd aanwezig. Het eerste en belangrijkste advies dat ik zou geven aan huidige studenten is om zoveel mogelijk werkervaring op te doen. Begin bij voorkeur tijdens je studie met een stage, parttimebaan of freelancen, want het zal moeilijker zijn om een baan te vinden als je de universiteit verlaat met een blanco CV.
Tijdens het zoeken naar een baan deed ik uitgebreid onderzoek naar bedrijven met een wereldwijde visie en een sterke merkaanwezigheid, die een internationale kandidaat als een aanwinst zouden zien in plaats van als een last. Ik paste mijn cv en sollicitatiebrieven aan elke functie aan, solliciteerde zorgvuldig en investeerde tijd in LinkedIn-netwerken. Het kostte wat moeite en tijd om een baan te vinden, maar het opbouwen van een sterk professioneel netwerk en het aantonen van mijn aanpassingsvermogen speelden een grote rol bij het vinden van mijn eerste fulltimebaan in Digital Marketing & Communications bij Polette, een scale-up merk in brillen.
Sinds maart 2022 werk je als Senior Global Brand Marketing Specialist bij Karl Lagerfeld. Kun je ons vertellen hoe een dag op kantoor bij Karl Lagerfeld eruitziet?
In mijn huidige functie beheer ik end-to-end seizoensgebonden merkactivaties, productmarketingprojecten en houd ik toezicht op merkpartnerschappen, samenwerkingen en marktintroductieprocessen, waaronder het briefen van creatieve projecten en veel cross-functionele samenwerking tussen afdelingen. Daarnaast leid ik alle initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid, waarbij ik onze campagnes afstem op impactvolle merkverhalen.
Een typische dag op kantoor bestaat uit veel telefoontjes, e-mails en presentaties terwijl je een seizoenslancering plant, met tientallen teams samenwerkt, de laatste hand legt aan briefings voor aankomende projecten, cross-functionele roll-outs beheert of soms op de set staat voor opnames. Ik hou echt van mijn werk, vooral vanwege de diversiteit aan projecten, de ongelooflijk getalenteerde mensen met wie ik mag werken en de kans om deel uit te maken van impactvolle campagnes die wereldwijd lopen.
Welke elementen van het IBCoM programma zijn waardevol gebleken - of hebben je geholpen - in je carrière?
Het ontmoeten van mensen uit zoveel verschillende culturen en de boost die dit gaf aan mijn communicatievaardigheden, de toepasbare kennis van media & communicatie, groepsprojecten met real-life cases, kritisch denken door middel van boeiende seminars, het aanpassingsvermogen dat bij elke stap werd gestimuleerd, de lijst gaat maar door...
In het algemeen is de interdisciplinaire focus van IBCoM ongelooflijk nuttig geweest - de goed afgeronde basis in theorie en praktijk is cruciaal geweest om een goede basis te leggen voor potentiële groei of succes in mijn carrière.
Welk advies zou je geven aan recent afgestudeerde (internationale) IBCoM'ers die de (Nederlandse) arbeidsmarkt betreden?
Omarm een mondiale mindset en probeer een veelzijdige set vaardigheden op te bouwen. Netwerken is de sleutel! Contacten leggen met alumni, evenementen in de sector bijwonen en je actief inzetten op platforms zoals LinkedIn kan deuren openen. Proactief zijn in het zoeken naar stages of freelancemogelijkheden is ook van onschatbare waarde, omdat het helpt praktische ervaring en geloofwaardigheid op te bouwen. En dat heb je echt nodig, hoe geweldig je studie ook was.
En aangezien veel bedrijven talenkennis op prijs stellen, kan het leren van Nederlands of zelfs een andere taal een grote troef zijn op de arbeidsmarkt - je kunt echt zien hoe belangrijk het is om meerdere talen te kennen, vooral in onze steeds meer verbonden wereld. Leg de nadruk op je internationale achtergrond – iets unieks brengen is altijd een plus.