IBCoM Alumni Ervaringen

  • Anastasia Tumchenok

    Anastasia Tumchenok - Alumna International Bachelor Communication and Media

    De interdisciplinaire focus van IBCoM iis cruciaal geweest om een goede basis te leggen voor potentiële groei of succes in mijn carrière.
    Anastasia Tumchenok
    De interdisciplinaire focus van IBCoM iis cruciaal geweest om een goede basis te leggen voor potentiële groei of succes in mijn carrière.

    Maak kennis met ESHCC-alumna Anastasia Tumchenok. Ze studeerde in 2018 af aan de International Bachelor Communication and Media (IBCoM). Na het afronden van haar studie startte ze haar professionele carrière in Nederland. Anastasia blikt terug op het IBCoM-programma en deelt haar loopbaanervaringen.

    Je bent een internationale alumna die in Nederland werkt. Wat is je ervaring met het vinden van een baan in Nederland?

    Als internationale afgestudeerde in Nederland op zoek gaan naar een baan heeft zo zijn 'unieke uitdagingen'. Het hangt grotendeels af van de branche waarin je wilt werken, maar de taal en netwerknuances zijn altijd aanwezig. Het eerste en belangrijkste advies dat ik zou geven aan huidige studenten is om zoveel mogelijk werkervaring op te doen. Begin bij voorkeur tijdens je studie met een stage, parttimebaan of freelancen, want het zal moeilijker zijn om een baan te vinden als je de universiteit verlaat met een blanco CV.

    Tijdens het zoeken naar een baan deed ik uitgebreid onderzoek naar bedrijven met een wereldwijde visie en een sterke merkaanwezigheid, die een internationale kandidaat als een aanwinst zouden zien in plaats van als een last. Ik paste mijn cv en sollicitatiebrieven aan elke functie aan, solliciteerde zorgvuldig en investeerde tijd in LinkedIn-netwerken. Het kostte wat moeite en tijd om een baan te vinden, maar het opbouwen van een sterk professioneel netwerk en het aantonen van mijn aanpassingsvermogen speelden een grote rol bij het vinden van mijn eerste fulltimebaan in Digital Marketing & Communications bij Polette, een scale-up merk in brillen.

    Sinds maart 2022 werk je als Senior Global Brand Marketing Specialist bij Karl Lagerfeld. Kun je ons vertellen hoe een dag op kantoor bij Karl Lagerfeld eruitziet?

    In mijn huidige functie beheer ik end-to-end seizoensgebonden merkactivaties, productmarketingprojecten en houd ik toezicht op merkpartnerschappen, samenwerkingen en marktintroductieprocessen, waaronder het briefen van creatieve projecten en veel cross-functionele samenwerking tussen afdelingen. Daarnaast leid ik alle initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid, waarbij ik onze campagnes afstem op impactvolle merkverhalen.

    Een typische dag op kantoor bestaat uit veel telefoontjes, e-mails en presentaties terwijl je een seizoenslancering plant, met tientallen teams samenwerkt, de laatste hand legt aan briefings voor aankomende projecten, cross-functionele roll-outs beheert of soms op de set staat voor opnames. Ik hou echt van mijn werk, vooral vanwege de diversiteit aan projecten, de ongelooflijk getalenteerde mensen met wie ik mag werken en de kans om deel uit te maken van impactvolle campagnes die wereldwijd lopen.

    Welke elementen van het IBCoM programma zijn waardevol gebleken - of hebben je geholpen - in je carrière? 

    Het ontmoeten van mensen uit zoveel verschillende culturen en de boost die dit gaf aan mijn communicatievaardigheden, de toepasbare kennis van media & communicatie, groepsprojecten met real-life cases, kritisch denken door middel van boeiende seminars, het aanpassingsvermogen dat bij elke stap werd gestimuleerd, de lijst gaat maar door...

    In het algemeen is de interdisciplinaire focus van IBCoM ongelooflijk nuttig geweest - de goed afgeronde basis in theorie en praktijk is cruciaal geweest om een goede basis te leggen voor potentiële groei of succes in mijn carrière.

    Welk advies zou je geven aan recent afgestudeerde (internationale) IBCoM'ers die de (Nederlandse) arbeidsmarkt betreden?

    Omarm een mondiale mindset en probeer een veelzijdige set vaardigheden op te bouwen. Netwerken is de sleutel! Contacten leggen met alumni, evenementen in de sector bijwonen en je actief inzetten op platforms zoals LinkedIn kan deuren openen. Proactief zijn in het zoeken naar stages of freelancemogelijkheden is ook van onschatbare waarde, omdat het helpt praktische ervaring en geloofwaardigheid op te bouwen. En dat heb je echt nodig, hoe geweldig je studie ook was.

    En aangezien veel bedrijven talenkennis op prijs stellen, kan het leren van Nederlands of zelfs een andere taal een grote troef zijn op de arbeidsmarkt - je kunt echt zien hoe belangrijk het is om meerdere talen te kennen, vooral in onze steeds meer verbonden wereld. Leg de nadruk op je internationale achtergrond – iets unieks brengen is altijd een plus.

    Anastasia Tumchenok
  • David Joon

    David Joon - Alumnus International Bachelor Communication and Media

    Ik vond communicatie altijd wel interessant, maar ontdekte pas tijdens mijn studie hoe het meer is dan alleen simpele marketing
    Profile picture of IBCoM alumnus David Joon
    Ik vond communicatie altijd wel interessant, maar ontdekte pas tijdens mijn studie hoe het meer is dan alleen simpele marketing

    David Joon is in 2022 afgestudeerd voor de International Bachelor Communication and Media Studies (IBCoM) aan de Erasmus School of History, Culture and Communication. Na zijn studie is hij bij het Europees Parlement gaan werken, bij de afdeling Strategie en Innovatie van DG COMM. Dit is misschien niet direct een werkveld waar je aan zou denken met een IBCoM diploma. In een kort interview blikt hij terug op zijn studie en licht hij zijn keuze voor werken voor een Europese instelling toe. Lees je mee?

    Waarom heb je voor de studie IBCoM gekozen en wat is je het meest bijgebleven van deze studie?   

    Ik koos voor IBCoM vanwege het internationale karakter van de studie: het studeren met internationale medestudenten, over onderwerpen en thema’s met een globale blik. Ik vond communicatie altijd wel interessant, maar ontdekte pas tijdens mijn studie hoe het meer is dan alleen simpele marketing, namelijk: een kunst met vele vormen. Wat me het meeste is bijgebleven is juist die variatie van perspectieven, onderwerpen en thema’s, en de vrijheid die ik had om in jaar 2 en 3 zelf te kiezen waar ik over wilde leren.

    Hoe heb je jezelf destijds georiënteerd op de arbeidsmarkt? 

    Voor mij was het al vrij duidelijk welke richting ik in wilde na mijn studie, omdat ik tijdens IBCoM mijn vakkenpakket zo samen heb kunnen stellen dat ik datgene leerde wat mij interessant en nuttig leek, voornamelijk de vakken rondom politieke communicatie. Dit heeft mij ook geholpen bij mijn sollicitatie voor het Europees Parlement. Maar ook als je niet weet wat je later wil doen is IBCoM een goede studie, omdat je een breed aanbod aan vakken hebt waardoor je stapsgewijs kunt ontdekken wat wel en wat niet bij jou past.

    Kun je iets vertellen over je werk bij het Directoraat-Generaal voor Communicatie in het Europees Parlement?

    Tijdens mijn studie ontdekte ik dat ik erg geïnteresseerd was in de Europese Unie, en dan met name in de vraag hoe zo een complexe machine te communiceren is op een begrijpelijke en toegankelijke manier voor mensen uit 27 verschillende landen. Zodoende kwam ik al snel na mijn studie in de gelegenheid een stage te doen op de communicatie-afdeling van het Europees Parlement in Brussel. Hier heb ik vanuit communicatie-perspectief de meest interessant mogelijke periode meegemaakt: de institutionele campagne om de 350+ miljoen stemgerechtigde Europese burgers te informeren over de Europese verkiezingen van 2024, en om ze te overtuigen van het belang hun stem te gebruiken. In mijn werk heb ik dan ook veel profijt van het strategisch denken over massacommunicatie, de interculturele vaardigheden, en de schrijfkunsten die ik tijdens IBCoM heb ontwikkeld. Na mijn stage kreeg ik de mogelijkheid om in mijn team te blijven werken als external contractor, wat ik nu al een jaar doe. Ik werk nu samen met mijn team aan de voorbereidingen van de communicatiestrategie voor de komende 5 jaar - super interessant!

    Tot slot, heb je een tip voor huidige IBCoM studenten die straks de arbeidsmarkt gaan betreden?

    Mijn belangrijkste tip, misschien een beetje cliché, is om je hart te volgen! Doe wat jou gelukkig maakt, en wat jou voldoening geeft. En dan is het helemaal mooi als dat ook nog iets is waar je niet alleen jezelf, maar ook een ander of de samenleving mee verder helpt.

     

    Profile picture of IBCoM alumnus David Joon
  • Hanna Kimmel

    Hanna Kimmel - Alumna International Bachelor Communication and Media

    The research method courses have helped me in thinking strategically about a number of challenges the NPO faces in the current environment.
    Portrait picture of Hanna Kimmel
    The research method courses have helped me in thinking strategically about a number of challenges the NPO faces in the current environment.

    Ever since I was young, I found media a very interesting subject and I wanted to expand my horizon by studying in an international environment. The choice to study IBCoM was therefore not a difficult one for me, as it brought these two aspects perfectly together. The international environment is one of the things I liked most about IBCoM; it was very interesting to hear different perspectives on things. Of course, the opportunity to go on exchange, to Leeds (UK) was a very valuable experience as well, and one of my highlights during the three years at IBCoM.

    After completing my bachelor’s in Communication and Media, I decided to continue my education at Erasmus School of History, Culture and Communication by joining the Master Media & Business. One of the courses I followed was Media Policy, which prepared me well for my current job: Senior Advisor Strategy & Policy at the NPO, the Dutch Public Broadcaster. It certainly helped as well that I did my Master Thesis on public values in the online world, as this is a question the NPO grapples with. It is a very interesting time to be working at a public broadcaster: what does it mean to try and fulfill a public service purpose in a world where the choice in entertainment options is abundant and commercial international corporations play an increasingly important role in the life of Dutch citizens? It is very interesting and rewarding to get to think about this on a daily basis.

    The research method courses during IBCoM have proven to be very valuable. Not because I do a lot of academic research in my current job, but because it helped me in developing analytical and critical thinking skills. This now enables me to think strategically about a number of challenges the NPO faces in the current environment. The course Media Systems also fits well with my current job. The way the public broadcasting system in the Netherlands is structured, makes much more sense when you have completed this course.

    A piece of advice to all current and prospective students: always do the reading assigned to a course. Not because it’s obligatory but because it’s genuinely interesting and helps you to appreciate the subject you are studying more fully.

    Portrait picture of Hanna Kimmel
  • Jesper Pronk

    Jesper Pronk - Alumnus International Bachelor Communication and Media

    Try to find where your interests really lie before choosing which jobs to apply for.
    Try to find where your interests really lie before choosing which jobs to apply for.

    For which organisation are you currently employed and what is your job title?

    RTL Nederland, Management Trainee

    What main tasks do you perform?
    During my traineeship of 18 months I will be working 6 months each for a different department within RTL. The first period I have worked as a project lead and data analyst at Videoland and RTL XL, RTL’s video on demand platforms. Working in multidisciplinary teams, I was responsible for setting up a new marketing project, managing a migration of a set of customers as well as analysing user behaviour, product features and A/B tests. Currently I am working as a data analyst at RTL Nieuws, the TV and online news department of RTL. Here I will be working towards better personalisation on our various online platforms by using the different data sources RTL has at its disposal as well as optimising user engagement. 

    What made you decide to choose for a master (rather than immediately pursuing a career) after IBCoM?
    Next to the expectation of employers in the Dutch Labour Market that you have completed a master degree, I also felt that it would better prepare myself for my future career if I had some more theoretical knowledge about my field of interest, in my case being Media & Business.

    How long did it take for you to find a job after graduation? How did you find your job?
    I already had a part-time job as a (social) media analyst during my studies, at which I could continue working during after completing my master. After that I quit that job to go on a three month-long trip to the other side of the world. Once I came back I started looking for jobs, leading to my application for the Management Traineeship at RTL a few weeks later, which ended up with me actually getting the job I wanted.

    Is there a connection between what you have learned in IBCoM and your work? If so, how would you describe it?
    Yes, there certainly is. I think IBCoM gave me a wide base of knowledge in the field of global communication and media, which combined with my own interest in the topic, still helps me in keeping up with market developments that are relevant for my current position at a major media company in a market that sits in the middle of vast (technological) disruption.

    What advice would you give current IBCoM students about entering the labour market?
    Try to find where your interests really lie before choosing which jobs to apply for. Does the company fit with your ideals and interests? Does the role give you enough opportunity to improve your skills and learn new things? Do you get responsibility for the work you deliver? If a job doesn’t feel right for whatever reason you can think of, it probably isn’t right for you at this early stage of your career. I don’t believe there’s something as a dream job, but I do think that working should be fun, so try to always keep that in mind!
     

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen