Master Cultuurwetenschappen Alumni Ervaringen

  • Liza Oostenbrink

    Liza Oostenbrink - Alumna Cultural Economics and Entrepreneurship

    Ik koos voor de masterspecialisatie Cultural Economics and Entrepreneurship omdat ik er meer kon leren over de diverse disciplines binnen de kunst- en cultuursector.
    Liza Oostenbrink
    Ik koos voor de masterspecialisatie Cultural Economics and Entrepreneurship omdat ik er meer kon leren over de diverse disciplines binnen de kunst- en cultuursector.

    Diverse disciplines leren kennen

    Het kan best lastig zijn om binnen de kunst- en cultuursector aan de slag te gaan. Er zijn veel leuke functies, maar de concurrentie is hoog. Dit maakt het een uitdagende sector om te starten met werken na je studie. Daarom heb ik ervoor gekozen om na mijn bachelorstudie Algemene Cultuurwetenschappen eerst mijn kennis op het gebied van kunst en cultuur verder uit te breiden en te specialiseren. Ik koos voor de masterspecialisatie Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus School of History, Culture and Communication, omdat deze goed aansloot op mijn bachelor, en ik er meer kon leren over de diverse disciplines binnen de kunst- en cultuursector. De studie heeft een groot aanbod aan keuzevakken, waardoor het niet alleen mogelijk was om veel vakken te volgen die mijn interesse hadden, maar ook om vanuit verschillende perspectieven naar het veld te kijken.

    Aan de slag in het erfgoedveld

    Tijdens mijn bachelor en master had ik altijd al een interesse in erfgoed en volgde ik keuzevakken over dit onderwerp. Toen ik uiteindelijk mijn masterscriptie ging schrijven heb ik ervoor gekozen om te gaan schrijven over het herbestemmen van cultureel erfgoed in Nederland. Ik had verschillende gesprekken met erfgoedorganisaties. Tijdens een van die gesprekken is mij toen een baan aangeboden, waardoor het voor mij mogelijk was om na het afronden van mijn studie gelijk aan de slag te gaan in het erfgoedveld. 

    Na drie jaar als vastgoedbeheerder bij een commerciële erfgoedorganisatie te hebben gewerkt, was het tijd voor de volgende stap; een baan waar ik meer inhoudelijk bezig zou kunnen zijn met erfgoed. En zo geschiedde: sinds april 2024 werk ik als beleidsadviseur bij de gemeente Nissewaard.

    Waarom ik mijn baan zo leuk vind!

    Als beleidsadviseur monumenten en erfgoed binnen de gemeente houd ik mij bezig met verschillende taken. Een aantal voorbeelden; ik ben secretaris van de Erfgoedcommissie, ik behandel en adviseer de aanvragen voor de subsidie gemeentelijke monumenten, en ik denk mee over de toekomst van kerkgebouwen binnen de gemeente.

    Werken voor een gemeente betekent ook dat ik met verschillende partijen aan tafel zit. Zo heb ik het ene moment een gesprek met de wethouders, en het volgende moment ben ik op locatie in gesprek met monumenteneigenaren. De diversiteit in werkzaamheden en omgeving, maar ook mezelf kunnen inzetten voor het behoud van erfgoed maakt dat ik mijn baan erg leuk vindt!

    Het masterprogramma Cultural Economics and Entrepreneurship heeft me geleerd om kritisch te zijn, maar ook om naar het grotere plaatje te kijken en verder te denken dan wat er nu voor mij ligt. Dit komt erg van pas in mijn huidige functie bij de gemeente.  

    Liza Oostenbrink
  • Luka de Ruijter

    Alumna International Bachelor Arts & Culture

    De academische theorie die ik tijdens mijn studie heb geleerd, breng ik bij IFFR in de praktijk bij het schrijven van financieringsaanvragen
    Profile picture IBACS alumna Luka de Ruijter
    De academische theorie die ik tijdens mijn studie heb geleerd, breng ik bij IFFR in de praktijk bij het schrijven van financieringsaanvragen

    Keuze voor een studie in kunst en cultuur

    Na de middelbare school en het daaropvolgende tussenjaar had ik geen specifiek carrièrepad voor ogen. Wat ik wel wist, is dat ik me wilde bezighouden met de culturele sector, want in mijn vrije tijd bezocht ik regelmatig de bioscoop, musea en concerten, en genoot ik van het uitgaansleven. Zodoende kwam ik bij de International Bachelor Arts & Culture Studies (IBACS) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) uit. Waarom ik voor IBACS koos? Dat lees je hieronder! 

    De belangrijkste reden voor mij om IBACS te studeren was de brede benadering van deze opleiding, die uniek is in Nederland. Het stelt je in staat om cultuur vanuit verschillende theoretische invalshoeken te bestuderen, van sociologie tot economie. Daarnaast sprak het me erg aan om op een campus en in een internationale omgeving te studeren. Ik dacht dat leren in een klaslokaal met studenten van over de hele wereld, die allemaal hun eigen verhaal meebrengen, ontzettend waardevol is – vooral in de context van kunst en cultuur. Dit blijkt achteraf ook zeker zo te zijn. De mogelijkheid om op uitwisseling te gaan was een andere belangrijke factor voor mij om voor IBACS te kiezen. Later in mijn studie maakte ik hier graag gebruik van door een half jaar in Tokio te studeren.

    Tot slot vond ik het feit dat dit internationale programma in Rotterdam wordt gegeven een groot pluspunt. Het is een superdiverse stad waar veel creatieve en getalenteerde mensen wonen. De culturele en creatieve industrie is levendig en veerkrachtig en varieert van interessante gevestigde culturele instellingen en wereldberoemde architectenbureaus tot impactvolle grassroot-initiatieven.

    Zoektocht naar een baan

    Na het afronden van mijn masteropleiding Cultural Economics and Entrepreneurship (aan de EUR), was ik er klaar voor om de arbeidsmarkt te betreden. Ik ging op zoek naar vacatures en solliciteerde bij verschillende culturele- en overheidsorganisaties in Nederland. In mijn zoektocht heb ik verschillende plaatsen bezocht, zoals musea, om te ontdekken of ik mezelf daar kon zien werken. Daarnaast vertelde ik mijn netwerk – vrienden, familie en kennissen – dat ik op zoek was naar een baan.

    Op een gegeven moment viel mijn oog op de vacature van assistent van de directie bij International Film Festival Rotterdam (IFFR). De functie sloot aan bij mijn interesse in de filmindustrie en mijn werkervaring, omdat ik al eerder stage had gelopen bij een filmproductie- en distributiebedrijf. Aangezien ik niet precies wist welke richting bij mijn zoektocht naar een baan zou passen, leek het me een perfecte startpositie om de inzichten van een organisatie te leren kennen en mezelf professioneel te ontwikkelen. Inmiddels ben ik intern doorgegroeid naar de functie Coördinator Funding and Private Partners.   

    Theorie in de praktijk bij IFFR

    Samen met drie collega's werk ik op de afdeling Funding and Business Growth bij International Film Festival Rotterdam. Ik vind het erg waardevol om in een klein team te werken, omdat we ideeën uitwisselen en van elkaars expertise leren en gezamenlijk bijdragen aan het verbeteren van de financiële positie van de organisatie. De focus in mijn functie ligt vooral op het identificeren van financieringsmogelijkheden, het schrijven van financieringsaanvragen en relatiebeheer. Mijn rol vereist up-to-date blijven in het (inter)nationale culturele financieringslandschap, het maken en uitvoeren van communicatieplannen en het doen van onderzoek.

    Mijn bachelor- en masterstudie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication hebben mij kennis bijgebracht over de waarde van cultuur vanuit verschillende academische perspectieven en hebben mijn begrip verdiept van de ontwikkelingen en mechanismen die de culturele en creatieve industrieën aansturen. De academische theorie die ik tijdens mijn studies heb geleerd, breng ik letterlijk dagelijks in de praktijk bij het schrijven en brainstormen. De verschillende groepsopdrachten tijdens mijn studie hebben bijgedragen aan mijn vermogen om samen te werken aan projecten op het werk. Verschillende concepten die tijdens de vakken aan bod komen, bijvoorbeeld maatschappelijke impact en cultuurparticipatie, zijn van belang bij het nadenken over het organiseren en financieren van onze activiteiten. Daarbij komt de analytische en kritische manier van denken die ik op de universiteit heb geleerd goed van pas.

    Gouden tip(s)

    Mijn eerste tip is om ervaring en praktische vaardigheden op te doen buiten je studie om, door vrijwilligerswerk te doen, te werken en/of je aan te sluiten bij een vereniging. De meeste culturele evenementen in Rotterdam kunnen gewoon niet bestaan zonder hun vrijwilligers. Het filmfestival zou bijvoorbeeld niet plaatsvinden zonder de 600 vrijwilligers, waaronder veel internationale studenten. Door vrijwilligerswerk te doen doe je ervaring op achter de schermen en kom je in contact met mede-Rotterdammers over een gedeelde passie.

    Ten tweede is de verplichte stage in de IBACS-opleiding een geweldige kans om erachter te komen waar je kwaliteiten liggen en om vertrouwen te krijgen in het werkveld. Deze periode helpt om na te denken en jezelf vragen te stellen om erachter te komen op welk gebied je de arbeidsmarkt op wilt. De stage stelt je ook in staat om na te denken over het soort werkomgeving waar jij je goed bij voelt: een kleine of grote organisatie, hiërarchisch of meer horizontaal, enzovoort.

    Tot slot, en misschien wel de belangrijkste tip: verken en geniet van alles wat de stad Rotterdam te bieden heeft. De Rotterdamse mentaliteit werkt aanstekelijk. Probeer om je heen te kijken en te zien wat er allemaal gebeurt in de stad. Bezoek plekken waar je energie en inspiratie van krijgt. Je weet nooit wie je tegenkomt en wat het je kan brengen. 

    Profile picture IBACS alumna Luka de Ruijter
  • Denisa Boca

    Denisa Boca - Alumna Master Cultural Economics and Entrepreneurship

    It was through my studies that I discovered and developed a strong interest for the public cultural sector and a strong passion for facilitating positive societal impact through culture.
    It was through my studies that I discovered and developed a strong interest for the public cultural sector and a strong passion for facilitating positive societal impact through culture.

    Discovering & shaping my interest in the cultural sector

    “As a student in the Cultural Economics and Entrepreneurship Master’s degree programme I had many enriching and memorable experiences that I will cherish for a lifetime. The programme provided me with valuable knowledge on theory and research in cultural economics and cultural entrepreneurship and offered me the freedom to apply this knowledge to my areas of interest within the cultural sector. I particularly enjoyed learning about the societal impact of culture and exploring this in applied research during my academic experience. This also helped me discover my interest in the relationship between culture and regional development, and the facilitating role of public policy in the process. It is worth mentioning that the curriculum was highly demanding, making the programme challenging and intense at times. Nonetheless, there was much support available at all stages of the learning process. Apart from academic knowledge, all programme activities and assignments helped me grow on a personal level, by helping me develop valuable interpersonal skills, shaping my interests and by exposing me to a beautiful and diverse community of students and teachers.”

    From music creation to implementing the Commission’s public policies

    “Since finishing my studies in July 2021, I was fortunate to gain valuable work experience in both the public and the private sectors. Shortly after my graduation, I landed a full time position as an A&R for Global Records, the biggest independent music label in Romania. Here I contributed to the music creation and release processes by coordinating songwriting sessions according to the record label’s priorities, critically assessing and selecting music for releases. Being directly involved in the music making and release process was a unique and rewarding experience for me, and I was very happy to find that much of the knowledge and skills I gained during the master’s proved to be useful in my daily tasks, in particular with regards to strategy-making and critical analyses of potential releases.

    More recently, I started a new position as a Blue Book trainee at the European Commission in Brussels, working for the European Education and Culture Executive Agency (EACEA) towards implementing the Commission’s public policies relating to culture and education. I find this role incredibly rewarding and exciting as I get to contribute to the support of and to witness the progress of many initiatives that promote positive social development at European level through culture and education.

    I owe my current role to my master’s experience, as it was through my studies that I discovered and developed a strong interest for the public cultural sector and a strong passion for facilitating positive societal impact through culture. The knowledge and skills I gained during my master’s studies motivated me to explore career opportunities in this direction and enabled me with the confidence to apply for this role.”

    My advice

    “If you are a current or prospective student for the Master’s programme in Cultural Economics & Entrepreneurship, I believe you chose or you are looking at a great place to cultivate your interest in the cultural sector. Take this as an opportunity to explore your career options in the cultural sector and to grow, both personally and professionally.“

  • Tom Rovers

    Tom Rovers - Alumnus Cultural Economics and Entrepreneurship

    This master programme definitely inspired me to start my own business.
    This master programme definitely inspired me to start my own business.

    I started with the programme Cultural Economics and Entrepreneurship in 2011. It was the perfect master for me because of its international character (half of my classmates came from abroad) and the focus on entrepreneurship.

    Besides the cultural sector I had an interest in researching the rise of the creative industries. This was also the area I graduated in, my Master thesis was about start-up incubation in the tech and creative industries. A subject that is still, and maybe even more, relevant today. I wrote my thesis in 5 months during my internship at Mediaguild, an incubator that was part of Waag Society.

    After completing my Master, I worked as a consultant for many different companies in both the private and cultural sector, including the Rijksmuseum. I also founded a social enterprise that is aimed at teaching kids about entrepreneurship: Tom & Thomas. CEE definitely inspired me to start my own business.

    At this moment I am about to embark on a new adventure in Rotterdam. I am actually going to work together with someone I met during my CEE research internship! We are founding a new company called the Prototype Hotel. Here we specialise in building innovative software in a matter of days instead of months.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen