Student auteurs schrijven vaak in een stijl die ze destijds hebben aangeleerd op de middelbare school, maar helaas is die stijl niet altijd de meest praktische als het gaat om medisch-wetenschappelijke artikelen. De reden is dat lezers van wetenschappelijke artikelen anders lezen en een andere kritische kijk hebben dan de docenten op de middelbare school. Lezers van wetenschappelijke artikelen beoordelen je artikel niet met de vraag of je je aan de opdrachten hebt gehouden, hoe lang je zinsconstructies zijn of hoeveel woorden je hebt gebruikt. Ze hebben één doel: informatie en ideeën uit je artikel halen die ze kunnen gebruiken in hun eigen werk. Met andere woorden, de lezer is op zoek naar iets van waarde.
De eerste stap is om de 'verhaallijn' van je artikel te schrijven - een leesbaar verhaal dat op logische wijze de belangrijkste ideeën in je artikel aan elkaar koppelt. Door een heldere verhaallijn hoeft de lezer geen specialist te zijn om je onderzoek te begrijpen. Het bevat weinig technische of theoretische details. Om dit te bewerkstelligen moet je op een bepaalde manier denken: wat is relevant voor de lezer om te weten? Zo vormt de verhaallijn het "skelet" van je artikel. De tweede stap is de verhaallijn uitbreiden met details van je onderzoek.