Biography
Peter Prinzie is hoogleraar Orthopedagogiek i.h.b. diversiteit in opvoeding: determinanten en ontwikkelingsuitkomsten, bij het Department Pedagogische Wetenschappen van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Zijn onderzoek richt zich onder andere op gedrags- en opvoedingsproblemen.
Prinzie, die in 2002 promoveerde aan de Katholieke Universiteit Leuven, werkte hiervoor aan aan Universiteit Leiden en Universiteit Utrecht. Centraal in het onderzoek van prof. dr. Prinzie staat de vraag hoe de complexe interacties tussen de persoonlijkheid van ouder en kind, gecombineerd met opvoeding en andere factoren, de ontwikkeling van kinderen en adolescenten beïnvloeden. Deze vraag wordt vanuit het perspectief van een levensloop bestudeerd. Er is specifiek aandacht voor datgene wat gedrags- en opvoedingsproblemen veroorzaakt én voor de belangrijke transities naar de adolescentie en de jongvolwassenheid.
Prinzie heeft verder expertise opgebouwd in interventiestudies, met als doel opvoedings- en gedragsproblemen te verminderen (‘Alles Kidzzz’) en jongeren te ondersteunen bij rouwverwerking (‘Rouwhulp’). Hij schreef onder meer het boek Waarom doet mijn kind zo moeilijk (2007). Prinzie heeft zich tevens gespecialiseerd in fundamenteel en praktijkgericht onderzoek naar het opvoeden van kinderen en jongeren met een fysieke beperking of met een specifiek genetisch syndroom.
Leerstoel
Binnen de leerstoel richt Prinzie zich op de ontwikkeling en determinanten van gedrags- en opvoedingsproblemen vanuit grootstedelijk en multicultureel perspectief. Ook kijkt hij naar de effecten van interventiestudies bij kinderen met een autismespectrumstoornis en bij kinderen met downsyndroom. Naast het hoogleraarschap aan de Erasmus Universiteit blijft Prinzie verbonden als onderzoekscoördinator in een instelling voor personen met een neuromotorische beperking in België.
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences
- prinzie@essb.eur.nl
More information
Work
- Daniel Filip, Ruth Van der Hallen, Guus Smeets, Ingmar Franken & Peter Prinzie (2024) - Pathological Personality Domains and Social Media Use in Emerging Adults: Mediation by Social Media Self-Control Failure - Emerging Adulthood - doi: 10.1177/21676968241264323 - [link]
- Eline N. Desimpelaere, Lana E. De Clercq, Bart Soenens, Peter Prinzie & Sarah S.W. De Pauw (2024) - Parenting a child with Down syndrome: A qualitative study on parents' experiences and behaviors from a self-determination theory perspective - Journal of Pediatric Nursing, 74, e14-e27 - doi: 10.1016/j.pedn.2023.10.021 - [link]
- Clara Chavez Arana, Marinus H. van IJzendoorn, Carlos A. Serrano-Juarez, Sarah S.W. de Pauw & Peter Prinzie (2024) - Interventions to improve executive functions in children and adolescents with acquired brain injury: a systematic review and multilevel meta-analysis - Child Neuropsychology, 30 (1), 164-187 - doi: 10.1080/09297049.2023.2172150 - [link]
- Annelot Wismans, Pauline Jansen, Roy Thurik, Peter Prinzie & Ingmar Franken (2024) - Seeking the roots of entrepreneurship: Childhood and adolescence extraversion predict entrepreneurial intention in adults - Applied Psychology - doi: 10.1111/apps.12531 - [link]
- Natacha Henriquez, Pauline Hochheuser, Marianna Kotzamani, Ilaria Romanelli, Peter Prinzie & Ruth Van der Hallen (2023) - On a scale from ‘Tom’ to ‘Jerry’, what is your personality like? - Frontiers for Young Minds - [link]
- Novika Purnama Sari, Maartje P.C.M. Luijk, Pauline W. Jansen, Peter Prinzie & Marinus van IJzendoorn (2023) - Academic achievement of children with autistic symptoms compared to typically developing children - European Journal of Psychology of Education, 39 (3), 1979-2003 - doi: 10.1007/s10212-023-00758-6 - [link]
- Eline N. Desimpelaere, Bart Soenens, Peter Prinzie, Joachim Waterschoot, Maarten Vansteenkiste, Sofie Morbée, Charlotte Schrooyen & Sarah S.W. De Pauw (2023) - Parents’ Stress, Parental Burnout, and Parenting Behavior during the COVID-19 Pandemic: Comparing Parents of Children with and without Complex Care Needs - Journal of Child and Family Studies, 32 (12), 3681-3696 - doi: 10.1007/s10826-023-02702-0 - [link]
- Donna A de Maat, Nicole Lucassen, Rebecca L Shiner & Peter Prinzie (2023) - A person-centered approach to resilience and vulnerability in emerging adulthood: Predictions from parenting and personality in adolescence - Development and Psychopathology, 35 (4), 1913-1928 - doi: 10.1017/s0954579422000578 - [link]
- Savannah Boele, Stefanie A Nelemans, Jaap J A Denissen, Peter Prinzie, Anne Bülow & Loes Keijsers (2023) - Testing transactional processes between parental support and adolescent depressive symptoms: From a daily to a biennial timescale - Development and Psychopathology, 35 (4), 1656-1670 - doi: 10.1017/s0954579422000360 - [link]
- Lea Grossmann, Koen Luyckx & Peter Prinzie (2023) - The Longitudinal Link Between Personality and Relationship Quality in Emerging Adults: Mediation by Identity? - Emerging Adulthood, 11 (4), 869-883 - doi: 10.1177/21676968231162884 - [link]
- Peter Prinzie, W M van Eldik, A De Haan, Lidia Arends & J Belsky (2019) - Personality, Depressive Symptoms, the Interparental Relationship and Parenting: Prospective Associations of an Actor-Partner Interdependency Model (Speaker)
Activity: Oral presentation › Academic - Rob Kickert, Marieke Meeuwisse, Karen Jager, Peter Prinzie & Lidia Arends (2019) - Assessment policies and academic performance: The role of motivation and self-regulation. (Speaker)
Activity: Oral presentation › Academic - Rob Kickert, Marieke Meeuwisse, Karen Jager, Peter Prinzie & Lidia Arends (2019) - The curricular fit theory of motivation (Speaker)
Activity: Oral presentation › Academic - Rob Kickert, Marieke Meeuwisse, Karen Jager, Peter Prinzie & Lidia Arends (2019) - Motivation, self-regulation and academic performance under various assessment policies (Speaker)
Activity: Oral presentation › Academic - Peter Prinzie, V Over De Vest, W M van Eldik, AD de Haan, Nicole Lucassen, Rianne Kok, Marike Deutz & Ank Ringoot (2019) - Differential susceptibility: A longitudinal study of the moderating effect of personality on the relationship between parenting and self-efficacy (Speaker)
Activity: Oral presentation › Academic - L M Dieleman, S S W De Pauw, B Soenens, L De Clercq & Peter Prinzie (2017) - Opvoeden van jongeren met CP: inzichten vanuit de zelf-determinatie theorie (Speaker)
Activity: Oral presentation › Academic - L M Dieleman, S S W De Pauw, B Soenens, E Mabbe & Peter Prinzie (2017) - Relaties tussen opvoeding, gedragsontwikkeling en psychologische noodfrustratie van ouders bij kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis (Speaker)
Activity: Oral presentation › Academic - L M Dieleman, S S W De Pauw, B Soenens, E Mabbe & Peter Prinzie (2017) - Parenting youth with ASD: Relationships with child (mal)adjustment and parents’ psychological needs (Speaker)
Activity: Oral presentation › Professional - Rob Kickert, Marieke Meeuwisse, Karen Jager, Peter Prinzie & Lidia Arends (2017) - Academic progress under various assessment systems (Speaker)
Activity: Oral presentation › Academic - L M Dieleman, S S W De Pauw, B Soenens, E Mabbe & Peter Prinzie (2017) - Relations between problem behaviors, perceived symptom severity and parenting in youth with ASD: The mediating role of parental psychological need frustration (Speaker)
Activity: Oral presentation › Professional
1.3.1C Changing man/De veranderende mens
- Year
- 2024
- Course Code
- FSWPE1-050