Onderzoekers en studenten presenteren onderzoek aan OMT: sluiting sportfaciliteiten heeft grote impact op welzijn van jongvolwassenen.

Op zondag 28 november ging in Nederland de avondlockdown in. Alle niet-essentiele sectoren moesten van 5 uur ’s avonds tot 5 uur ’s ochtends hun deuren sluiten. Hierdoor kregen studenten minder de kans om samen te sporten. Onderzoekers dr. Lysanne te Brinke, Fabienne van Rossenberg en prof. dr. Eveline Crone (Erasmus SYNC lab) onderzochten– in samenwerking met studentenorganisaties – de impact van deze avondlockdown op de mentale en fysieke gezondheid van studenten. Vandaag zijn de resultaten van het onderzoek aangeboden aan OMT-lid Károly Illy. Niet kunnen sporten heeft grote negatieve gevolgen voor het mentale en fysieke welzijn van jongeren. Daarom roepen de onderzoekers en studenten het kabinet op om - op het moment dat er ruimte komt voor versoepelingen - prioriteit te geven aan het heropenen van sportfaciliteiten voor jongeren tot 27 jaar.

Sluiting sportfaciliteiten weegt relatief zwaar

De avondlockdown heeft grote impact op de sportfrequentie van studenten. Uit het onderzoek blijkt dat 79% van de studenten tijdens de avondlockdown minder sport dan daarvoor. Onderzoeker Lysanne te Brinke (EUR): “Dit heeft niet alleen gevolgen voor het fysieke welzijn, maar ook voor het mentale welzijn. Sporten is namelijk voor veel studenten een belangrijke uitlaatklep om met gevoelens van spanning om te gaan”. Studenten geven in het onderzoek aan dat de impact van het sluiten van de sportfaciliteiten op hun mentale welzijn even groot is als op hun fysieke gezondheid. Ruim vier op de vijf studenten ondervindt negatieve gevolgen van het sluiten van de sportfaciliteiten. Een opvallende bevinding was daarnaast dat sluiting van sportfaciliteiten een grotere negatieve impact heeft op het welzijn van studenten dan de sluiting van de horeca.  

Impact avondlockdown

De resultaten van het onderzoek laten zien dat sinds de avondlockdown ruim 40% studenten zich ongelukkig voelt (tegenover 10% in 2019). Voor internationale studenten betreft dit zelfs 60%. Daarnaast ervaart meer dan de helft van de studenten tijdens de avondlockdown gevoelens van eenzaamheid en verveling. Prof. Eveline Crone “De levensfase 16-25 jaar is een belangrijke periode voor opbouw van sociale relaties en identiteitsontwikkeling. De mentale gevolgen van de huidige beperkingen op welbevinden van jonge mensen moet niet onderschat worden”.

Oproep aan het OMT en kabinet op om sportmogelijkheden te verruimen

Naar aanleiding van het onderzoek heeft ACLO Studentensport Groningen namens 19.000 studenten een brief naar buiten gebracht, waarin zij het OMT en kabinet oproepen om - op het moment dat er ruimte komt voor versoepelingen - prioriteit te geven aan het heropenen van sportfaciliteiten voor jongeren tot 27 jaar. Student Bram Pikkemaat: “Beweging is essentieel. Niet alleen voor nu, maar ook voor later. Wij zijn heel erg bereid om op een constructieve manier mee te denken over hoe jongeren zo snel mogelijk weer veilig kunnen sporten”.

OMT-lid Károly Illy heeft de brief vandaag als eerste in ontvangst genomen en gaf aan de zorgen van de studenten te herkennen: “De studenten onderstrepen heel duidelijk het belang van sporten voor jonge mensen. Als kinderarts zie ik dagelijks welke negatieve gevolgen niet sporten heeft op het fysieke en mentale welzijn van jongeren”. Er zijn afspraken gemaakt om met elkaar in gesprek te blijven en gezamenlijk op zoek te gaan naar mogelijkheden om jongeren tot 27 jaar op korte termijn weer te kunnen laten sporten.

Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met studentenorganisaties

Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met ACLO Studentensport Groningen en studenteninitiatief Lieve Mark via de Citizen Science Snowballing methode. Binnen een week tijd vulden 795 studenten tussen de 16 en 30 jaar de survey in. De belangrijkste onderzoeksresultaten staan in deze infographic.

Researcher
Researcher
Researcher
Fabienne van Rossenberg
More information

Voor vragen of meer informatie, stuur een email naar synclab@essb.eur.nl

 

 

Compare @count study programme

  • @title

    • Duration: @duration
Compare study programmes