Onderzoekers Kayla Green, Lysanne te Brinke, Renske van der Cruijsen, en Suzanne van de Groep van het Erasmus SYNC Lab starten vanaf maandag 15 maart met een sociale media campagne om jongeren mee te laten denken over de maatregelen rondom het coronavirus. Via #fixdetoekomst kunnen jongeren laten horen welke versoepelingen er volgens hen moeten komen vanaf 1 april. De ideeën van jongeren zullen worden gebundeld in een manifest dat wordt aangeboden aan beleidsmakers.
De stem van jongeren laten horen
“Met de #fixdetoekomst campagne willen we ervoor zorgen dat de stem van jongeren wordt gehoord tijdens de coronacrisis” zegt Kayla Green, promovenda bij het SYNC lab. “Rondom de persconferenties hoor je vaak allerlei reacties van verschillende beroepsgroepen over de aangekondigde maatregelen en versoepelingen. Maar de stem van jongeren wordt nog niet altijd gehoord door de politiek.” Onderzoeker Suzanne van de Groep vult aan: “Terwijl jongeren wel veel ideeën hebben over hoe ze willen dat hun toekomst eruit ziet. Met deze campagne vragen we jongeren: wat voor versoepelingen vind jij nodig, en waarom? Zo zorgen we dat hun stem gehoord wordt en jongeren kunnen meedenken over hun toekomst.”
YoungXperts platform
Lysanne te Brinke, postdoctoraal onderzoeker bij het SYNC lab: “Jongeren hebben vaak hele creatieve ideeën en oplossingen voor problemen. Uit onderzoek weten we dat ze echte out-of-the-box denkers zijn. Daarnaast hebben ze een grote behoefte om een positief verschil te maken in de maatschappij. Toch komen hun ideeën nog niet altijd terecht bij instanties die ze in gang kunnen zetten. Daarom hebben wij, een groep van vier jonge ontwikkelingspsychologen en hersenonderzoekers, een platform opgericht: www.youngxperts.nl: Your Voice, Your Future. Op dit platform kunnen jongeren hun ideeën laten horen voor een betere toekomst tijdens en na de coronacrisis. Ze kunnen ook stemmen op ideeën van andere jongeren die zij goed vinden. Dit zorgt ervoor dat de samenleving met deze ideeën aan de slag kan”.
#fixdetoekomst campagne
Tijdens de campagne, die loopt van 15 tot 21 maart, kunnen jongeren hun ideeën over versoepelingen op sociale media verspreiden via #fixdetoekomst, én doorgeven via https://www.youngxperts.nl/contact/. Daarna worden de ingestuurde ideeën gebundeld door de onderzoekers en overhandigd aan de politiek. Promovenda Renske van der Cruijsen: “Met dit manifest willen we aan jongeren laten zien dat hun mening belangrijk is, én dat beleidsmakers er net zo over denken. Dat gaat me niet alleen persoonlijk aan het hart als jonge onderzoeker, maar als ontwikkelingspsycholoog weet ik ook hoe belangrijk het is voor opgroeiende jongeren om impact te kunnen hebben op de maatschappij. Daarom zal het manifest concrete aanbevelingen bevatten over versoepelingen vanaf 1 april en daarna. Het kabinet kan deze aanbevelingen vervolgens meenemen in hun besluitvorming.”
Het Youngxperts platform en de #fixdetoekomst campagne worden mede mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit de Nationale Wetenschapsagenda in het kader van hun Jongerenchallenge.
- Researcher
- Researcher
- Researcher
- Researcher