This page offers readers a collection of Master's Theses. Most of the theses has been written by Master students History of Society at the Erasmus School of History, Culture and Communication, supervised by Research Associates of the Center for Historical Culture. All Theses are available in pdf-format. For more information on the Master Global History and International Relations, please visit this site.
Excursion with the Master History of Society to the Anne Frank House. Amsterdam, October 2015.
Erasmus University, Erasmus School of History, Culture and Communication (CHC) |
Also have a look at the Narrative Analysis of History Textbooks (NWO / HAN 2011-17) Project log. |
Learning to disagree: sensitive and controversial history in Dutch international secondary schools in 2019 |
Playing the Story The configuration of historical time in video games |
'Het slagveld der natiën', De slag bij Waterloo in Nederlandse geschiedenismethodes, ca. 1900-2015 |
Honderd jaar ‘Europese burgeroorlog’. De Europese Unie en de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog |
Writing Home. National identity in expatriates’ letters, 1978-2009 This thesis has been placed on the longlist of the Volkskrant-IISG scriptieprijs. |
Algerian colonial history in French textbooks. At the crossroad of nationalism and memory clashes |
Memories of defending the nation. Commemorating the Battle of Waterloo in the Netherlands, in 1865 |
Meerstemmigheid in beladen verleden. Gender en etniciteit bij de constructie van dynamisch erfgoed. |
Vergeten glorie? De slag bij Waterloo in het collectieve geheugen van Nederland, 1815-1965. Download: Dutch, Full version; Dutch AbstractMartin Steegmans / Supervisors: prof. dr. Maria Grever and dr. Ben Schoenmaker / 2011 |
Nationalisme in beeld gebracht. Historische schoolplaten in Nederland en Duitsland circa 1900-1970. Download: Dutch, Full version; Dutch AbstractPascal de Rooij / Supervisors: prof. dr. Maria Grever and dr. Jaques Dane / 2011 |
Plots van 'de' Nederlandse geschiedenis. Een vergelijking tussen HollandRama® en enkele schoolmethoden. Download: Dutch, Full versionYvonne Snijders / Supervisor: prof. dr. Maria Grever / 2010 |
The story of street names in the Netherlands. Rob Kooloos / Supervisor: drs. Robbert-Jan Adriaansen / 2010 |
De Nederlandse identiteit tentoongesteld. Sanne Taekema / Supervisor: prof. dr. Maria Grever / 2010 |
'Vroeger was het oorlog.' Geschiedeniskennis bij Nederlandse jongeren Download: Dutch, Full version; Dutch AbstractJeroen Heemskerk / Supervisor: prof. dr. C. van Boxtel / 2010 |
'Reddingsboot op den oceaan der Maatschappij' |
De keerzijde van de Bevrijding. De omgang met 'moffenmeiden' in Bergen op Zoom, 1944-1948 |
'Er zat ook iemand in een boekenkist...' Gedeelde kennis over Nederlandse geschiedenis bij 4-Havo leerlingen in Hellevoetsluis |
Herinneren met een boodschap. Ravensbrück in Nederlandse memoires, 1945-2005 Download: Dutch, Full versionLieke van Eerdt / Supervisor: drs. Susan Hogervorst / 2009 |
Collections for cohesion. Museums of national history in the Netherlands and the United Kingdom, ca. 1800-2008 Download: Dutch, Full version; English AbstractPieter de Bruijn / Supervisor: prof. dr. Maria Grever / 2009 |
A Makeable Past. Enlightenment Historiography from Cassirer to Israel in Moral Perspective (1932-2006) Download: Dutch, Full version; English AbstractKees-Jan van Klaveren / Supervisor: prof. dr. Siep Stuurman / 2008 |
Is Europe History? History education and students' construction of meaning regarding Europe Download: English, Full versionSuzanne de Visser / Supervisor: prof. dr. Maria Grever / 2007 |
Between experience and memory. Generations and historiography Download: Dutch, Full version; English AbstractRobbert-Jan Adriaansen / Supervisor: prof. dr. Maria Grever / 2006 |
De jeugd van tegenwoordig...? Opvattingen van Rotterdamse jongeren over geschiedenis en onderwijs Download: Dutch, Full versionDorine Vijfvinkel / Supervisor: dr. Kees Ribbens / 2005 |