Clement Bellet, Assistent Professor aan de Erasmus School of Economics, heeft zes maanden onderzoek gedaan in callcenters van het Britse telecombedrijf BT. Clement deed dit onderzoek in samenwerking met Prof. De Neve (University of Oxford) en Prof. Ward (MIT)
Werknemers van het callcenter werd gevraag om wekelijks aan te geven hoe blij ze waren, door middel van een korte survey in hun email. Vervolgens vergeleken de onderzoekers de mate van blijdschap met uitkomsten van de werknemer: lengte van telefoongesprekken, het aantal telefoontjes dat tot conversie leidde en de mate waarin de werknemer zich aan zijn werkschema hield. Daarnaast werd ook gegeken naar aanwezigheid, aantal werkuren en klanttevredenheid.
Het resultaat van het onderzoek zegt veel over het belang van tevredenheid onder werknemers. Blije werknemers werken sneller, en nog belangrijker: ze zorgen voor een groter aantal conversies. Gemiddeld waren werknemers 13% meer productief in weken waarin zij aangaven blij te zijn dan in weken waarin zij dat niet waren.
- Meer informatie
Erasmus Marketing Institute (EMI) gelooft ook in de kracht van blije werknemers. In ons executive programma Mastering Business & Marketing zit daarom een speciale module over effectief leiderschap, waarin ook tevredenheid van werknemers naar voren komt.