“Je kunt zeggen: ‘de grote bedrijven zijn er nog niet’ – maar het gaat om een gehele transitie die vormgegeven moet worden”

Prof.dr. Rob van Tulder is internationaal politiek econoom en hoogleraar International Business-Society Management aan Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Hij onderzoekt onder andere in welke mate internationale multinationals maatschappelijk verantwoord ondernemen. De MOOC 'Driving Business Towards The SDGs’ die Van Tulder met collega’s ontwikkelde, kreeg een Excellence Award van het Sustainable Development Solutions Network van de Verenigde Naties. Van Tulder zegt: “Bij veel internationale bedrijven staat verantwoord produceren hoog op de agenda. SDG12 is steeds meer een gewoon managementvraagstuk.”

In een interview met de EUR gaat Rob van Tulder dieper in op de manieren waarop multinationals verduurzamen. Hij ziet dat er bij de implementatie van duurzame initiatieven vaak nog wat moeilijkheden zijn, maar de meeste grote bedrijven hebben dit onderwerp wel steeds hoger op de agenda staan.

Voor multinationals is de transitie een grote uitdaging, omdat de hele keten verduurzaamd moet worden. Ook toeleveranciers en afnemers spelen hier een rol, zoals bij Unilever: zij werken samen met 40.000 kleine thee-boeren in Sri Lanka. Om al deze boeren duurzaam te laten produceren, is heel veel nodig.

De rol van de universiteit bij dit soort vraagstukken is niet alleen onderzoek doen, maar ook samen met betrokken partijen nadenken over betere businessmodellen. "Het wiel rondom SDG12 moet voor een deel nog uitgevonden worden", aldus Van Tulder. Hij werkt samen met bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties om dit in zijn werk te zetten.

Het gehele interview is hier te lezen.