Als bedrijf wil je ook in deze tijd blijven groeien, maar groots investeren is nu wellicht lastig. Growth Hacking kan dan een uitkomst bieden, omdat de inefficiënte uitgaven worden geminimaliseerd. Bedrijven als AirBnB en Groupon zijn groot geworden door deze tactiek, maar voor veel organisaties is het nog steeds een onduidelijk begrip. Want wat is growth hacking nu precies, en hoe ga je hier als bedrijf mee aan de slag?
Wat is growth hacking?
Een growth hacker is anders dan een marketeer: growth hackers zijn volledig gefocust op groei van het bedrijf, terwijl marketeers ook andere doelen in acht nemen. Growth hackers bereiken groei door experimentele implementatie van marketing inspanningen, die snel achter elkaar worden ingevoerd. In plaats van maandenlang nadenken over de perfecte advertentie zonder deze te delen, gaan growth hackers al gauw met een eerste versie live, en passen zij deze aan op basis van feedback en gegenereerde data. De term werd in 2010 geïntroduceerd door Sean Ellis, CEO van GrowthHackers. Growth Hacking is populair, omdat het zorgt voor snelle resultaten met minimale uitgaven.
De ‘Growth Hacking Funnel’
Het growth hacking proces kun je opdelen in verschillende stappen, die vaak worden weergegeven in de 'growth hacking funnel'. De eerste uitdaging is acquisitie: hoe zorg je voor traffic naar je product? Maar als je enkel kijkers hebt, kom je nog nergens. Van de eerste groep potentiële klanten, moet je een zo groot mogelijk deel proberen te activeren, door ze te overtuigen dat je product het kopen waard is. De volgende stap is behoud, de klant vasthouden door hem te blijven triggeren. Dit moet leiden tot omzet, en hopelijk daarna ook tot referral, wanneer de klant andere mensen inspireert om hetzelfde product aan te schaffen.
Door als bedrijf duidelijk te weten wat elke stap in de funnel betekent voor jouw product, wordt het gemakkelijker om inspanningen hierop aan te passen. Als een groot percentage van eerste bezoekers uiteindelijk leidt tot omzet, is er waarschijnlijk veel groei te halen bij acquisitie. Maar als je veel bezoekers krijgt, maar er zeer weinig omgaan tot kopen, moet je waarschijnlijk werk maken van je activatiefase. Door hier steeds oog op te houden, weet je waarop je moet investeren om te groeien.
Succesvolle strategieën
Een belangrijk onderdeel van growth hacking is het kennen en begrijpen van je doelgroep. Wie zijn het, waar zoeken ze naar en waar vinden ze hun informatie? Met deze kennis kun je persona’s samenstellen, op basis waarvan je marketing- en groeistrategieën kunt opzetten. Wat net zo belangrijk is, is het in kaart brengen van hoe klanten jouw product vinden op het internet. Door middel van customer journey mapping krijg je hier meer inzicht in, en zie je ook waar eventuele problemen zich bevinden.
De beste manier om je doelgroep te leren begrijpen, is natuurlijk door contact met ze te hebben. Een manier om dit gemakkelijk te doen, is door het genereren van engagement op je sociale profielen, of via de blog van je bedrijf. Door een community te bouwen rondom je product, kun je via sociale media al veel te weten komen over je doelgroep. Daarnaast kun je als bedrijf binnen de community peilen wat gebruikers vinden van nieuwe producten of marketingcampagnes. De feedback die je hieruit haalt, kun je gebruiken om weer verder te groeien en de community ook weer uit te bouwen.
Goed inzicht hebben in de doelgroep is van belang in elke fase van de growth hacking funnel, maar er bestaan ook specifieke strategieën voor elke stap apart. Acquisitie is vaak afhankelijk van advertenties en content strategie, maar om websitebezoekers te activeren, is meer nodig dan dat. Voor en goede activatie fase is het van belang dat je landingspagina duidelijk weergeeft wat jouw product zo bijzonder maakt. Daarnaast is een duidelijke ‘Call to Action’ een echte must, omdat deze ervoor zorgt dat bezoekers worden getriggerd om over te gaan op kopen.
Voor behoud van klanten is het bouwen van een community heel effectief. Daarnaast is het belangrijk om bestaande klanten een reden te geven om bij je te blijven, bijvoorbeeld door ze iets extra’s aan te bieden of door je product uit te breiden. Door het behoud goed aan te pakken, wordt referral een stuk gemakkelijker. Immers, wanneer een klant je product voor langere tijd met plezier gebruikt, is de kans groot dat hij zijn ervaringen ook deelt met naasten.
Wil jij meer weten over growth hacking, of over de skills die samenhangen met een goede growth hacking strategie? In ons executive programma Disruptive Business & Digital Marketing Strategy komt dit uitgebreid aan bod. Lees hier meer over het programma of download de brochure.