Duurzaamheid in het onderwijs - Szymon Mazaraki, tweedejaars MISOC student

Szymon Mazaraki, second-year MISOC student 2023-2024.

Szymon Mazaraki

Tweedejaars MISOC student

“In deze steeds veranderende wereld, waar alles gericht is op geld en winst, geven bedrijven niet om het langetermijneffect van hun projecten en inspanningen. Dat zal rampzalige gevolgen hebben voor ons, de gewone mensen over de hele wereld. Ik denk dat de sleutel tot succes ligt in het feit dat we ons bewust zijn van de gevolgen van onze impact en hoe we deze kunnen beïnvloeden. De kleine stapjes zijn belangrijk en de verandering moet van onderaf beginnen om de CEO's en bedrijven te beïnvloeden.

“Daarom ben ik twee of drie jaar geleden aan de slag gegaan bij een stichting in mijn thuisland Polen. Een van onze doelen is om jongeren kleine gewoontes aan te leren die een positieve invloed hebben op het milieu en die ze in hun dagelijks leven kunnen toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het sorteren van de vuilnisbakken thuis en het gebruik van een duurzaam alternatief voor wegwerpbekers.

“Mijn bachelor Management of International Social Challenges (MISOC) is gericht op het opleiden van nieuwe beleidsmakers en een nieuwe generatie van verandering. Daarom vind ik het belangrijk dat wij als studenten brede vaardigheden ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid. Dan gaat het er niet alleen om wat je zelf thuis kan doen – dat is de basis – maar hoe we ervoor kunnen zorgen dat duurzaamheid binnen gemeenten hoog op de agenda komt te staan, waardoor er een bredere discussie over gevoerd wordt op de hoogste niveaus.

“Ik denk dat het belangrijk is om over duurzaamheid te leren in elke opleiding, ongeacht in welke sector je gaat werken. Of het nu management, psychologie, sociologie of andere vakgebieden zijn. Het is heel belangrijk om deze discussie te kunnen voeren. Als mensen op de universiteit niet te horen krijgen hoe ze duurzaamheid in het dagelijks leven kunnen integreren, is het moeilijk om op latere leeftijd deze discussie aan te gaan.”

Szymon en twee medestudenten werden onlangs geïnterviewd over duurzaamheid in het onderwijs aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Ben je benieuwd naar het volledige artikel?