Tegengestelde standpunten

Een vorm van beoordeling die studenten helpt om de vaardigheid van luisteren te oefenen, is hen tegengestelde standpunten over een bepaald probleem of academische discussie te laten onderzoeken. Het doel is dat studenten begrijpen dat mensen op zeer verschillende manieren denken en dat ze leren luisteren naar meningen waarmee ze het niet eens zijn. Studenten zullen bekend raken met de uitersten van een debat en worden vervolgens geacht hun eigen mening binnen dit spectrum te positioneren. Dit kan worden gedaan in de vorm van een paper, een presentatie, of zelfs op een meer creatieve manier, zoals het schrijven van een manifest of het maken van een podcast/video.

Doel van de activiteit
Kennis uitwisselen | Vaardigheden oefenen | Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
Waar
Offline | Online
Tijdsduur
< 10 minuten| < 30 minuten| < 60 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium | Large

Stappenplan

Stap 1

Selecteer een onderwerp dat diverse meningen en sterke standpunten aanmoedigt.

Stap 2

Onderzoek tegengestelde standpunten: identificeer extreme standpunten over het gekozen onderwerp. Belangrijk: verzamel informatie uit betrouwbare bronnen. Je kunt dit als docent zelf voorbereiden of de studenten dit laten doen als onderdeel van de activiteit.

Stap 3

Laat studenten de onderzochte perspectieven kritisch analyseren.

Stap 4

Instrueer studenten om hun eigen standpunt binnen het spectrum van standpunten te positioneren, rekening houdend met de extreme standpunten die ze hebben geïdentificeerd.

Stap 5

Laat studenten hun standpunt aan andere studenten uitleggen met respect voor elkaar.

Stap 6

Selecteer het presentatieformaat: in de vorm van een paper, een presentatie, of op een meer creatieve manier, zoals het schrijven van een manifest of het maken van een podcast/video.

Variant 1

Deze activiteit kan ook als beoordeling worden gebruikt. Vanaf stap twee kun je studenten de verantwoordelijkheid geven om deze stappen te doorlopen om het examen te maken.

Je kunt gebruikmaken van Mentimeter (vaardigheden) om te identificeren waar studenten zich op het spectrum bevinden (vooral handig bij grote groepen).

Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen