De werkvorm 'Perspectiefverslag' biedt een unieke kans voor studenten om zich te verdiepen in de ervaringen van individuen die een ander referentiekader. Het perspectief van iemand die direct beïnvloed wordt door maatschappelijke problemen, ontwikkelen studenten empathie en begrip en leren zijn problemen vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Het is een effectieve manier om studenten uit hun eigen 'bubbel' te halen en hen bloot te stellen aan diverse perspectieven.
- Doel van de activiteit
- Assess | Kennis uitwisselen | Vaardigheden oefenen | Reflecteren
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment | Na het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 60 minuten| > 60 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
Stappenplan
Stap 1
Laat de studenten een maatschappelijk probleem kiezen dat benaderd kan worden vanuit verschillende perspectieven.
Stap 2
De studenten moeten een persoon identificeren die direct beïnvloed wordt door het gekozen probleem. Deze persoon moet idealiter iemand zijn met een andere mening, achtergrond of referentiekader.
Stap 3
Laat de achtergrond, cultuur, omstandigheden en uitdagingen van de gekozen persoon verkennen.
Stap 4
Studenten schrijven een essay (het perspectiefverslag) vanuit het perspectief van de gekozen persoon. Ze moeten zich verplaatsen in de situatie, gevoelens en gedachten van deze persoon en hoe deze door het probleem beïnvloed wordt.
Stap 5
Na het schrijven van het paper, volgt een plenaire discussie waarin studenten reflecteren op wat ze hebben geleerd over het probleem, de beïnvloede personen en over hun eigen positie en vooroordelen.
Tip 1
Deze werkvorm kan worden ingezet voor blended learning waarbij studenten voorafgaand aan de les als een probleem kiezen of juist dat studenten na de les hun perspectiefverslag gaan uitwerken.
Tip 2
Neem als voorbeeld het thema klimaatverandering. Stel je voor dat je een student vraagt om een perspectiefpaper te schrijven vanuit het oogpunt van een boer in Bangladesh. Deze boer wordt direct geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering, zoals overstromingen en veranderende weerspatronen, die een grote impact hebben op zijn levensonderhoud. Door dit perspectief te verkennen, leert de student over de uitdagingen en strijd van mensen in andere delen van de wereld en hoe hun ervaringen verschillen van die van de student zelf. Dit helpt de student om empathischer en bewuster te worden van wereldwijde ongelijkheden en machtstructuren.