Bij deze werkvorm gaan de studenten niet zelf opzoek naar het antwoord, maar naar een medestudent die hen het antwoord op de vraag kan geven. De student die aan het eind van de activiteit de meeste vragen goed heeft beantwoord wint!
- Doel van de activiteit
- Kennis uitwisselen
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline
- Tijdsduur
- < 30 minuten
- Groepsgrootte
- Small
- Materialen
Pen, papier
Stappenplan
Stap 1
Voorafgaand aan de les verzin je een aantal vragen met daarbij de antwoorden. Zet deze vragen op papier en neem dit mee naar de les. Je kunt meerdere versies met vragen maken, maar let op; je hebt zoveel blaadjes nodig als dat er studenten zijn. Je kunt ook studenten de vragen laten maken, zie varianten, tips & tricks.
Stap 2
In de les krijgt iedere student een blaadje met daarop de vragen (zonder antwoorden). Als iedere student zijn blaadje heeft ontvangen dan gaan de studenten door elkaar heen lopen en elkaar de vragen stellen die op het blaadje staan.
Stap 3
Als bijvoorbeeld student A naar student B loopt en haar vraag stelt en student B geeft het goede antwoord, dan mag die student zijn of haar handtekening zetten bij de vraag. Belangrijk is wel dat het antwoord ook wordt genoteerd.
Stap 4
Stap 3 wordt meerdere keren herhaald, zodat de studenten verschillende kansen krijgen om het goede antwoord te geven op vragen.
Stap 5
De student die het vaakst zijn handtekening (inclusief goed antwoord) heeft genoteerd, wint!
Tips 1
De vragen kunnen gaan om kleine feitjes, maar ook om de manier van aanpak. Je kunt studenten zelf ook vragen laten opstellen over de lesstof.
Pen en papier
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.