Bij deze werkvorm onderzoeken studenten diverse perspectieven door zich te verplaatsen in belanghebbenden.
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Reflecteren
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
- Waar
- Hybride | Offline | Online
- Tijdsduur
- < 30 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
Stappenplan
Stap 1
Maak een lijst van belanghebbenden (dit kunnen groepen mensen zijn met een specifieke interesse of achtergrond, of individuele auteurs, acteurs, activisiten, etc.)
Stap 2
Verdeel de studenten in kleine groepjes (3-5) en wijs ieder een groepje een specifieke belanghebbende toe.
Stap 3
In hun groepen volgen studenten de volgende stappen:
a. open miro.com,
b. open een nieuw bord.
c. selecteer de 'EMPATHY MAP' template (rood-groene versie).
d. Stel je voor hoe het is om de belanghebbende te zijn die jou is toegewezen.
e. Vul in 10-15 min. de vier kwadranten (hoort, denkt en voelt, ziet, zegt en doet) van de kaart in, die passend zijn bij de belanghebbende.
f. Neem 3-5 min om de aspecten te identificeren die winst of verlies representeren vanuit de perspectieven van de belanghebbenden en vul de rode en groene boxen in.
Stap 4
Reflecteer met de groep aan de hand van deze vragen: - Welke inzichten gaf de empathiekaart? Welke aannames heb je gedaan die verder onderzoek verdienen? - Welke hiaten in je kennis heb je? - Veranderde de opdracht je perspectief? Waarom wel of niet en hoe?
Variant 1
Deze lijst kan ook samen met studenten gemaakt worden.
Variant 2
Als de les fysiek plaatsvindt kan de kaart gemaakt worden op een whiteboard of flap met post-its.
Tip 1
Reflectie kan plaatsvinden in een plenair gesprek, of als JigSaw, of in een Silent Wall discussion.