Een werkvorm om nieuwe inzichten op te doen en te delen. Verdeeld in duo's gaan studenten in gesprek over een specifiek onderwerp. De duo's gaan elkaar interviewen, van rol wisselen en delen hierna de nieuwe kennis met een ander duo. Deze werkvorm laat studenten meer leren over het onderwerp, maar ook beter luisteren en de juiste vragen stellen.
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Brainstorm | Kennis uitwisselen | Samenvatten / afronden
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline
- Tijdsduur
- < 30 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
Stappenplan
Stap 1
De docent geeft een thema of onderwerp voor het interview en geeft aan hoelang de interviews zullen duren van het duo.
Stap 2
Student A begint met interviewen van student B.
Stap 3
Wanneer de tijd voorbij is wisselen de studenten van rol: Student B zal dan student A interviewen.
Stap 4
Hierna komt de uitwisseling met een ander duo. De tweetallen zullen groepjes vormen met een ander duo. De studenten wisselen om de beurt met het andere duo uit wat ze hebben geleerd.
Tip 1:
Laat studenten het interview uitwerken. Wanneer de duo's met een ander duo de nieuwe kennis delen kunnen zij dit uitwerken op een poster of een korte presentatie.