Studenten worden uitgedaagd om de subtiele nuances van datapresentatie (in onderzoek en media) te begrijpen. Deze werkvorm stelt studenten in staat om kritisch na te denken over hoe informatie wordt verzameld, geanalyseerd en gepresenteerd in de onderzoek en media. Door het zelf creëren van visualisaties van actuele data, ontdekken studenten hoe selectieve weergave en ontwerpkeuzes de perceptie van een onderwerp kunnen beïnvloeden. Deze werkvorm draagt bij aan het ontwikkelen van kritisch denkvermogen en datageletterdheid.
- Doel van de activiteit
- Vaardigheden oefenen
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 30 minuten| < 60 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium | Large
Stappenplan
Stap 1
Kies een actueel onderwerp (of laat de studenten kiezen) en verzamelen relevante data die dit onderwerp ondersteunt. Deze data kan variëren van statistieken tot enquêteresultaten.
Stap 2
Laat studenten de verzamelde data analyseren om patronen, trends en belangrijke inzichten te identificeren. Ze leren hierbij kritisch te kijken naar de data en de mogelijke vertekeningen.
Stap 3
Laat studenten een visualisatie van de data ontwerpen. Ze moeten beslissen welke informatie ze willen benadrukken en hoe ze deze willen presenteren om hun gekozen standpunt te ondersteunen.
Stap 4
Laat studenten reflecteren op de keuzes die ze hebben gemaakt tijdens het maken van hun visualisatie. Ze moeten zich bewust zijn van hoe deze keuzes de interpretatie van de data kunnen beïnvloeden.
Tip 1
Laat studenten hun visualisaties presenteren en plenair bespreken. Dit is een gelegenheid om te reflecteren op de invloed van media en hoe data gebruikt kan worden om bepaalde perspectieven te ondersteunen.
Tip 2
Een voorbeeldopdracht kan het visualiseren van data over klimaatverandering zijn. Studenten kunnen bijvoorbeeld de temperatuurstijging over de afgelopen decennia visualiseren. Hierbij moeten ze beslissen welke tijdspanne ze kiezen, welke geografische regio's ze benadrukken, en hoe ze de gegevens presenteren. Deze keuzes beïnvloeden hoe de eindgebruiker de urgentie en impact van klimaatverandering interpreteert. Door het uitvoeren van deze opdracht worden studenten zich bewust van de invloed die media heeft op de publieke perceptie van wetenschappelijke data.