3-2-1 Reflectie

Introduceer aan het einde van je bijeenkomst de 3-2-1 activiteit. Studenten reflecteren op wat ze hebben geleerd door drie nieuwe dingen te delen, twee verrassende inzichten te benoemen en één concrete toepassing voor hun nieuwe kennis te bedenken. Dit geeft naast de studenten inzicht in hun leerproces, jou ook een goed beeld van waar de studenten staan.

Doel van de activiteit
Samenvatten / afronden | Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment | Na het lesmoment
Waar
Hybride | Offline | Online
Tijdsduur
< 10 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium | Large
Materialen

Papier, Mentimeter, Padlet, Canvas quiz

Stappenplan

Stap 1

Aan het einde van een bijeenkomst introduceer je de 3-2-1 activiteit.

Stap 2

Bedenk hoe je wil hoe de vragen de vragen beantwoorden (zie tools en materialen voor tips).

Stap 3

Laat de studenten de volgende vragen beantwoorden:
   -3 dingen die je nog niet wist
  -2 dingen die je verrasten over het onderwerp
  -1 wat je wilt gaan doen met wat je hebt geleerd

Stap 4

Geef de studenten tijd om de vragen te beantwoorden. Zorg ervoor dat de studenten hun naam op het papier vermelden als je hun reacties wilt opvolgen of individuele feedback wilt geven. Doe het anders  anoniem.

Stap 5

Verzamel de antwoorden voordat de studenten de klas verlaten.

Optioneel: als er tijd over is in de volgende les, kun je de reflecties van de studenten bespreken en de belangrijkste inzichten delen die zijn verkregen uit de 3-2-1 antwoorden.

Tip

Dit kan je gebruiken als een vorm van een exit-ticket!

Je kan de vragen op papier laten beantwoorden, wat ze fysiek bij jou inleveren als ze he lokaal verlaten. Of gebruik een post-it, die ze op de deur moeten plakken. Je het ook digitiaal doen, met tools zoals Mentimeter, Padlet, Canvas quiz. Dit laatste is wat overzichtelijker bij grote groepen.