Summer School 2023 'Ontwerp en transities: Opkomende theorieën en praktijken op de intersectie'

Dialoog tussen de disciplines design (research) en transitions (research)
erasmus bridge in rotterdam

Deze summer school biedt ruimte voor een kritische en creatieve interdisciplinaire dialoog tussen de disciplines design (research) en transitions (research). Het faciliteert de co-creatie van theoretische kennis die de disciplinaire grenzen overstijgt.

Hoewel design en transitie (inclusief hun wetenschappelijke grondslagen en kaders, hun normen en methoden) gewoonlijk los van elkaar opereren, worden zij in toenemende mate beschouwd als complementair in het streven naar duurzame, rechtvaardige en veerkrachtige toekomsten. Als gevolg daarvan wordt steeds meer wetenschappelijke aandacht besteed aan de wijze waarop de gebieden zich tot elkaar verhouden, wat leidt tot nieuwe configuraties en integraties van elk van beide. Transformatieve verandering is al bezig, en beleid, bedrijfsleven en gemeenschappen gaan er op verschillende manieren mee aan de slag om de uitdagingen van duurzaamheid aan te gaan. Maar als we iets willen doen aan de toenemende urgentie van radicale transities, hebben we een andere strategie nodig - een strategie die transformerend en verbeeldingsvol is en die het idee dat we kunnen ontwerpen voor transities in praktijk brengt.

Tijdens deze summer school (9-14 juli 2023) zullen we dit opkomende veld samen ontdekken, terwijl we leren over theorieën en praktijken die ontstaan en/of relevant zijn op de intersectie. Daarnaast leer je over de theorieën en praktijken die typisch zijn voor deze disciplines en verken je samen effectieve manieren om kennis te co-creëren in onderzoeks- en praktijkcontexten van duurzaamheidstransities. We behandelen onderwerpen als macht en rechtvaardigheid, verbeelding, ervaringsgerichtheid van toekomsten, meer-dan-mensen en nog veel meer in een programma dat theoretische en ervaringsgerichte leeractiviteiten combineert.