Fireflies: Bordspel met Moeilijke Dilemma's

Game-Based Learning
Fireflies Board Game

Samen met de Community for Learning & Innovation (CLI) heeft Ana Vasques (EUC) een collaboratief en educatief bordspel ontwikkeld dat moeilijke dilemma's behandelt. Dit spel dient als hulpmiddel voor studenten om hun emoties beter te uiten naar hun medestudenten en docenten.

 

Fireflies Board Game

Over het spel

In de klas worden studenten vaak geconfronteerd met intense emoties, vooral in vakken over duurzaamheidstransities die patronen van onduurzaamheid belichten. Het Fireflies spel biedt studenten hulpmiddelen om deze emoties effectief te communiceren met hun docenten, supervisors, coaches en begeleiders. Door de fysieke/bordspel opzet wordt het voor studenten gemakkelijker om hun gevoelens te verwoorden. Het spel bevordert verbindingen tussen studenten en docenten, waardoor een ondersteunende omgeving voor iedereen ontstaat.

Fireflies kan in verschillende disciplines worden gebruikt om uitdagende onderwerpen in de klas aan te pakken en is gratis te spelen voor alle EUR-studenten en medewerkers.

Leerdoelen

Het spel is nuttig voor studenten om hun transformatieve reis te beginnen. De belangrijkste elementen van het spel en hun doelstellingen zijn:

  • Dilemma: Stimuleert kritisch denken over real-life kwesties.
  • Emoties: Bevordert diepe reflectie op emoties, waardoor studenten hun gevoelens en meningen kunnen uiten.
  • Mythologie: Faciliteert het onderwijzen en delen van inheemse, oude kennis over duurzaamheid.
  • Samenwerking: Bevordert teamwork tussen studenten en docenten, waardoor ze elkaar beter leren kennen en samenwerken aan een gemeenschappelijk doel.

Spelmechanismen

  • Aantal spelers: 3-4 spelers per spel
  • Locatie: elke ruimte met tafels en voldoende stoelen voor elke speeltafel
  • Duur: 20 minuten tot 1 uur

Voor aanvang van het spel dienen docenten of begeleiders de docentenhandleiding te raadplegen. Alle benodigde bestanden zijn hieronder te vinden (zie Downloads). Daarnaast moet elk spel worden voorbereid op een tafel volgens de 'Bordopstelling'-sectie van het instructieblad.

Fireflies kan in elke situatie of omgeving worden gespeeld. Als je je eigen dilemma's wilt creëren, gebruik dan het template (zie Downloads) voor dilemma's om je eigen versie te maken en deze af te drukken (A3-formaat, werkelijke grootte) voor het spel. Vervang de originele Dilemma-kaarten door je eigen aangepaste kaarten.

Studenten spelen het spel in kleine groepen van 3 tot 4 leden. Het doel van het spel is om vuurvliegjes te verzamelen en een 'Power Animal' te ontgrendelen, dat oude wijsheid draagt.

Aan het begin van het spel lezen alle deelnemers samen het instructieblad en nemen vervolgens hun individuele stapsgewijze spelersbladen door. Elk groepslid neemt om de beurt een Dilemma-kaart, waarbij het aantal beurten overeenkomt met het aantal spelers. De speler aan de beurt kiest een Emotie-kaart, terwijl de medespelers een Vraag-kaart kiezen om aan de speler te stellen. Gedurende het spel worden spelers aangemoedigd om hun redenen voor het selecteren van specifieke kaarten en hun emoties daarbij te delen.

Het spel heeft geen enkele winnaar; in plaats daarvan is de collectieve prestatie de mogelijkheid om een 'Power Animal'-kaart te verkrijgen.

Het spel is gratis te spelen voor alle EUR-medewerkers en studenten. Er zijn bordspellen beschikbaar in het Education Lab en bij Erasmus University College. Je kunt deze locaties bezoeken om het spel te lenen en met je groepen te spelen.

Als je bugs of problemen met het spel tegenkomt, het spel buiten de EUR-context wilt spelen of meer wilt weten over de specificaties en uitleendetails, neem dan contact op met Ana Vasques (EUC) of Shen Liu (CLI / Education Lab).

Fireflies Board Game
Fireflies Board Game
Fireflies Board Game
Fireflies Board Game

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen