In de Universiteitsraad zitten 12 studenten en 12 personeelsleden, allen gekozen door de universitaire gemeenschap. Zij zijn georganiseerd in een studentengeleding en een personeelsgeleding.
De universiteitsraad vertegenwoordigt de Erasmian Community op het meest centrale niveau. Door vragen te stellen, advies te geven en een kritische vriend te zijn, tracht de universiteitsraad de visie "Creating Positive Societal Impact, the Erasmian way" te bereiken.
Bekijk hieronder welke studenten en medewerkers jou nu vertegenwoordigen en wat hun rechten zijn.
Studentleden
De verkozen studentleden van 2024-2025 zijn: Achraf Taouil, Bachar Farousi, Jaron Buitelaar, Daan de Boer, Deniz Alican, Esra Kahramanoglu, Hugo Speelman, Luna Becirspahic, Nawin Ramcharan, Reinier van Woerden, Sara Ouljour en Timo Zandvliet.
Stafleden
De verkozen medewerkers van 2023-2025 zijn: Albert Wagemans (ESE), Aleid Fokkema (ESHCC), Emese von Bóné (ESL), Ernst Hulst (ESHPM), Jaap Cornelese (PRO), Jasper Klasen (Erasmus MC), Katarzyna Lasak (RSM), Linda Dekker (ESSB), Max Wagenaar (ESPhil), Rosita Boedhai-Jansen (ISS), Sebastiaan Kamp (PRO) en Wesley Hennep (ESSB).
De voorzitter van de Universiteitsraad is Ivonne Cune-Noten.
De griffier is Roxanne Austin.
De 12 studentleden en 12 personeelsleden zijn verdeeld over (semi)permanente taskforces om de discussie te versterken, vooruitgang te creëren en actie te ondernemen. Hier vind je een overzicht van de permanente taskforces.
De Universiteitsraad is betrokken bij de toewijzing van de middelen die voortkomen uit het Hoger Onderwijs Kwaliteitsakkoord (HeQa) binnen EUR en heeft specifieke rechten als het gaat om HeQa. Daarom wordt er elk jaar een HeQa taskforce gevormd met daarin vier studentleden en twee of drie personeelsleden. Ook de voorzitter en een HeQa-medewerker maken deel uit van de taskforce.
De CC commissie bestaat uit twee studenten, twee personeelsleden, de voorzitter en de griffier. In principe is het een ad hoc commissie die alleen bijeenkomt als hier een specifieke reden voor is. Zijn taak is het informeren van de universiteitsraad over:
- De benoeming van de voorzitter van het College van Bestuur
- De benoeming van een lid van het College van Bestuur
- Zaken die benoemingen van andere personen aangaan
- Persoonlijke zaken binnen de universiteitsraad
De vergaderingen van de CC commissie zijn niet openbaar. Tenzij dit noodzakelijk wordt geacht. Er worden geen notulen gemaakt van de vergaderingen
Het 'dagelijks bestuur' van de Universiteitsraad bestaat uit het presidium, bestaande uit de voorzitter van de raad en vier leden (twee leden uit de personeelsgeleding en twee uit de studentengeleding). Het presidium vergadert elke week op maandag. Het presidium is belast met het initiëren van voorstellen aan de UC met betrekking tot de planning, de agenda van plenaire vergaderingen, het adviseren van de raad over de aanpak van een onderwerp en eventuele andere zaken.
De rechten van de universiteitsraad zijn beschreven in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). In principe bestuurt het College van Bestuur de universiteit in meestal overleg met de faculteiten. Dankzij in de WHW gespecificeerde bevoegdheden kan de universiteitsraad invloed uitoefenen op het College van Bestuur. Op veel zaken heeft de universiteitsraad het recht van instemming of het recht van advies. Daarnaast heeft de universiteitsraad altijd het recht op informatie, recht om initiatief te nemen en het recht gehoord te worden.
Voor het College van Bestuur een besluit over een van de onderstaande zaken kan nemen, moet het om advies vragen bij de universiteitsraad.
Before a decision is taken the Executive Board must request the University Council's consent on the following issues:
- De EUR strategie
- Het institutionele plan
- De hoofdelementen van het budget
- De structuur van het kwaliteit verzekeringsplan
- Het studentenstatuut
- Administratieve en management reglementen
- Gezondheids-, veiligheids- en welzijnsreglementen
- Universiteitsraad reglementen
- Het profileringsfonds
De universiteitsraad beoordeelt vervolgens of het voorgestelde besluit van het College van Bestuur niet de belangen van de studenten en werknemers zal schaden.
Voor vele zaken moet het College van Bestuur een voorstel indienen bij de universiteitsraad om zijn advies te verkrijgen over specifieke besluiten. De universiteitsraad kan vervolgens zijn standpunt duidelijk maken door zijn advies. Dit kan betekenen dat er wordt geadviseerd om wijzigingen aan te brengen in het voorgestelde besluit.
Het College van Bestuur kan alleen een definitief besluit nemen als de universiteitsraad zijn advies heeft aangeleverd. Het daarom van groot belang voor de universiteitsraad om het College van Bestuur te overtuigen van dat het aanpassing van de plannen zal leiden tot betere resultaten voor de universiteit.
De universiteitsraad heeft recht op alle informatie die nodig is om zijn werkzaamheden uit te voeren. De raad kan daarom informatie opvragen op vrijwel elk onderwerp van het College van Bestuur of van andere partijen aan de universiteit.
De universiteitsraad kan ook zelf voorstellen voor beleidsaanpassingen doen aan het College van Bestuur. Mits de voorstellen goed zijn onderbouwd en passen binnen de context van het centrale beleid van de EUR. Op deze manier kan de universiteitsraad zelf ook de universiteit verbeteren bij specifieke kwesties.
De universiteitsraad heeft het recht om gehoord te worden voor er besluiten worden genomen. Alleen nadat de universiteitsraad van mening is dat er rekening is gehouden met zijn advies, kan een definitief besluit worden genomen.
Elke termijn heeft de UC acht cycli waarin we werken aan verschillende onderwerpen die de organisatie ons brengt of die we zelf hebben opgepakt om aan te werken. Elke cyclus bestaat uit zes weken, waarin de hele raad vier keer bij elkaar komt. De derde vergadering is een overlegvergadering waarbij de Raad van Bestuur aanschuift.
Voorafgaand aan het nemen van besluiten of het doen van aanbevelingen in plenaire vergaderingen, worden de verschillende onderwerpen grondig besproken in taakgroepen. Tijdens deze vergaderingen nodigen de taskforces vertegenwoordigers en EUR-ambtenaren uit om namens de Raad van Bestuur vragen te beantwoorden, problemen op te lossen en voorstellen toe te lichten.
Naast de permanente taskforces heeft de Raad ook semipermanente en cyclische taskforces die zich richten op meer specifieke onderwerpen. Dit stelt de Raad in staat om wendbaar, flexibel en efficiënt te zijn waar nodig. De semi-permanente taskforces richten zich op onderwerpen als duurzaamheid op de campus, het verkiezingssysteem voor studenten, het rookverbod, diversiteit en inclusie, de financiën van de EUR en meer.
Alle vergaderingen en vergaderstukken van de Universiteitsraad en de overlegvergaderingen zijn openbaar. De kalender en de notulen van de vergaderingen zijn hier te vinden.
Voor meer informatie over onze evenementen, klik hier.
- Roxanne Austin
Griffier van de Universiteitsraad
Administrative AffairsE-mailadres
Student Assistants University Council
- Akin Akinyoade
Marketing Officer
E-mailadres - Anne Vromant
Communications & Event officer
E-mailadres - Floortje Dekker
Administrative assistant
E-mailadres
Secretariaat
- Eline van Munster
Assistent University Council
E-mailadresKamerA2-07