Een van de meest complexe en belangrijke maatschappelijke uitdagingen op dit moment is diversiteit. Daarom is het van groot belang om beter te begrijpen hoe er met diversiteit wordt omgegaan. Vooral in superdiverse steden, zoals Rotterdam, worden professionele organisaties, publieke professionals en mensen uit de stedelijke praktijk geconfronteerd met diversiteitsuitdagingen. Dit project, ‘Doing Diversity’, stelt een geavanceerde en vernieuwende aanpak voor door te onderzoeken hoe diversiteit in praktijk wordt gebracht door organisaties die in hun dagelijkse beroepspraktijk met diversiteitskwesties worden geconfronteerd. Door middel van een vergelijkende en sectoroverschrijdende casestudy worden onderwijs-, culturele en sportorganisaties in Rotterdam Noord en Zuid bestudeerd.
Hoe doen we onderzoek?
Door nieuwe methoden van schaduwen en co-creatie wordt praktijkgericht leren binnen dit project gestimuleerd. In het verlengde hiervan creëert DoDive wetenschappelijke relevantie door de empirische (sectoroverschrijdend veldwerk), theoretische (interdisciplinair) en methodologische (shadowing en co-creatie) opzet, ingebed in de superdiverse stad Rotterdam.
Hoe maakt ons onderzoek impact?
DoDive is gebaseerd op co-creatie: externe belanghebbenden zijn vanaf het begin bij het onderzoeksontwerp betrokken. In overeenstemming met de participatieve en iteratieve beginselen van coproductie blijft deze betrokkenheid van de partners gedurende het hele onderzoek bestaan en is de impact dus een continu proces. Dit is ook de reden waarom het case-studyontwerp in nauw contact met de stakeholders is ontwikkeld.
We selecteerden gekoppelde cases (twee sportorganisaties; twee scholen; twee culturele instellingen) met als doel praktijkgericht en cross-sectoraal leren te creëren tussen organisaties en tussen verschillende delen van de stad (Noord en Zuid). Uit gesprekken met belanghebbenden weten we dat scholen, theaters en sportverenigingen allemaal voor uitdagingen staan bij het omgaan met diversiteit in hun programma's, in hun communicatie en bij het werven van nieuw personeel.
Om praktijkgericht leren te stimuleren, organiseren we twee Lokale Diversiteitslabs waarin belanghebbenden reflecteren op voorlopige resultaten, praktijken uitwisselen en casusgerichte uitdagingen inbrengen om hun professionele vaardigheden te verbeteren. Dit alles resulteert in de Doing Diversity Toolkit, een toegankelijke handleiding met praktische kennis, tools, kennisclips en spelletjes die in de loop van het project zijn opgedaan. Deze gezamenlijk ontworpen en gecreëerde toolkit zal worden getest en aangepast binnen het DoDive-netwerk van belanghebbenden en als hulpmiddel worden gebruikt door mensen die zich bezighouden met diversiteit in de praktijk.
Partners
- Sport: hockey – HC Feijenoord (Rotterdam Zuid) en HV Leonidas (Rotterdam Noord)
- Cultuur: theater– Theater Zuidplein (Rotterdam Zuid) en De Doelen (Rotterdam Noord)
- Onderwijs: middelbare school – OSG Hugo de Groot (Rotterdam Zuid) en Erasmiaans Gymnasium (Rotterdam Noord)
- Prof. dr. Susanne Janssen
Professor
E-mailadres - Dr. Mark van Ostaijen
Assistent professor
E-mailadres - Dr. Laura Westerveen
Postdoctoraal onderzoeker
E-mailadres
Waarom werken vrouwen niet en zorgen mannen niet? - Studio Erasmus
Waarom werken vrouwen niet en zorgen mannen niet? - Studio Erasmus
De voltijdsbonus, ouderschapsverlof en kinderopvang, is het tijd dat emancipatie een mannenzaak wordt? Mark van Ostaijen over de problemen van emancipatie.