Een Kindercollege is een interessante, verrijkende activiteit voor alle nieuwsgierige leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 van de basisschool. Kom gezellig met je hele klas naar de Erasmus Universiteit!
Het Kindercollege, dat wordt verzorgd door een wetenschapper van de Erasmus Universiteit, laat leerlingen alvast ervaren hoe het is om student te zijn in de collegebanken van een Universiteit. De leerlingen maken op een laagdrempelige manier kennis met het doen van onderzoek en oefenen met verschillende vaardigheden die hierbij komen kijken. En dat rondom verschillende thema’s waar wetenschappers binnen de Universiteit onderzoek naar doen!
Gedurende het schooljaar biedt het Wetenschapsknooppunt meerdere Kindercolleges aan. Kijk in het onderstaande overzicht wanneer de Kindercolleges voor dit schooljaar gepland staan en meld je aan. Deelname is gratis!
Reclame wordt gemaakt zodat mensen producten herkennen in de winkel en die producten graag willen hebben en kopen.
Reclamemakers gebruiken allerlei trucjes om de producten zo leuk en aantrekkelijk mogelijk te maken.
In de lessen van dit thema leren kinderen deze trucjes te herkennen door zelf op zoek te gaan naar voorbeelden van reclame (eerste les op school); leren kinderen hoe de verschillende trucjes in televisie- en internetreclame niet alleen hebberigheid veroorzaken, maar ook onzekerheid en ongezonde leefwijzen beïnvloeden (Kindercollege op de universiteit); en leren kinderen ten slotte hoe ze hun kennis van de reclametrucjes kunnen inzetten om zelf te bepalen door welke reclame ze wel en welke reclame ze niet beïnvloed willen worden (tweede les op school).Samen worden we reclame de baas!
Zijn we hebberig of geven we juist snel geld weg? Inzamelingsacties zoals het glazen huis en giro 555 krijgen elk jaar veel aandacht. Er worden miljoenen euro’s opgehaald voor goede doelen. Waarom doen we dit? Zijn wij echt zo goed in het schenken van geld? In hoeverre spelen egoïsme en sociale verwachtingen een rol in deze gulheid?
In dit drieluik ontdekken leerlingen of mensen hebberig of gul zijn en leren zij hoe dat komt. In de eerste les op school ontdekken de leerlingen aan de hand van een aantal spellen hoe hebberig of hoe gul we als mensen zijn. Deze spellen zijn door onderzoekers ook in het laboratorium uitgevoerd. In het college op de universiteit bespreekt associate professor Jan Stoop of de spellen iets zeggen over gedrag in het echt. Met name wordt ingegaan op verschil in gedrag tussen de rijken en de armen. In de slotles voeren de leerlingen op basis van de eerste les en het college een eigen sociaal economisch experiment uit om gedrag nog verder te onderzoeken.
Aanmeldformulier Kindercollege
Door verzending van uw aanmeldingsformulier gaat u met de algemene voorwaarden, behorend bij uw activiteit, akkoord.