Studentenwelzijnsmanifest

Programma Studentenwelzijn, Augustus 2022
Rector Magnificus signs the Student Wellbeing Manifesto.

Het doel van het Studentenwelzijnsmanifest is een gedeelde visie op het welzijn van studenten binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) te creëren.

Het manifest is ondertekend door de rector magnificus en de onderwijsdirecteuren van alle faculteiten na de openingsceremonie van het academisch jaar 2022-2023. We nodigen alle EUR-medewerkers en -studenten uit om het anoniem te steunen door een steunstem uit te brengen (via MyEUR). Hieronder kunt u het manifest lezen.

Manifesto op EUR Student Wellbeing

De Erasmus Universiteit Rotterdam vindt dat we als kennisinstelling een verantwoordelijkheid hebben om moderne complexe maatschappelijke uitdagingen aan te gaan; daarom is het de missie van de EUR om positieve maatschappelijke impact te creëren. Om dit te bereiken, richt de universiteit zich primair op hun studenten, de toekomstige generatie die de samenleving betreedt en op de arbeidsmarkt om een positieve impact te maken. Professionele en persoonlijke ontwikkeling staan centraal in de missie van de EUR en worden beide ondersteund door een optimaal niveau van welzijn bij studenten en bij de belangrijkste belanghebbenden die met hen samenwerken, zoals docenten en student ondersteunende diensten.

Dit manifest is onderdeel van een universiteit breed integraal programma gericht op het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van alle EUR-studenten. Speciale aandacht voor welzijn is cruciaal om de missie van het opleiden en voorbereiden van evenwichtige, maatschappelijk betrokken burgers van de toekomst te vervullen. Om dit te bereiken is een gedeelde visie op de EUR-aanpak van studentenwelzijn nodig, waarbij alle belangrijke stakeholders van onze universiteit bij elkaar worden gebracht. We hopen dat onze inspanningen ook kunnen worden gebruikt als inspiratie voor andere instellingen voor hoger onderwijs om studenten te ondersteunen op hun reis naar volwassenheid.

De EUR hanteert de definitie van studentenwelzijn van de Universiteiten van Nederland*, omschreven als 'een staat [...] waarin studenten hun capaciteiten kunnen benutten, kunnen omgaan met de normale stress van het studentenleven, kunnen productief zijn om hun persoonlijke ontwikkeling te bevorderen, in staat zijn een evenwicht te bewaren tussen positieve en negatieve aspecten van het studentenleven en een bijdrage kunnen leveren aan de academische gemeenschap en de samenleving in het algemeen'.

Een dergelijke definitie omvat een holistische, alomvattende kijk op welzijn die breder is dan alleen mentaal welzijn en erkent de centrale en actieve rol die studenten spelen bij het bevorderen van hun eigen welzijn. Het omvat ook (optimale) niveaus van fysiek, sociaal en cognitief welzijn die worden gekenmerkt door veerkracht, waardoor persoonlijke en academische ontwikkeling kan floreren en het succes van studenten wordt bevorderd.

De EUR-aanpak om het welzijn van onze studenten te bevorderen wordt gedreven door de volgende kernwaarden:

  • Persoonsgerichtheid
  • Inclusiviteit
  • Toegankelijkheid
  • Geworteld in wetenschappelijk bewijs
  • Innovatie
  • Transparantie in doelen en resultaten
  • Gratis

Deze EUR-waarden worden consequent gebruikt bij het concretiseren van de EUR-aanpak van studentenwelzijn in acties, diensten, tools en beleid, op basis van de volgende overkoepelende doelen:

Een cultuuromslag van studiesucces naar studentsucces staat voorop. De huidige academische cultuur, die voornamelijk gericht is op prestaties, hoge prestaties en competitie op alle niveaus, kan nadelig zijn voor het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van studenten. De universiteit als instelling voor hoger onderwijs is zowel gericht op kennisverwerving als op het cultiveren van vaardigheden en individuele talenten die onze studenten in staat stellen om uitdagingen aan te gaan in hun toekomstige professionele en persoonlijke leven. Voorbeelden van acties om dit doel te bereiken zijn het implementeren van a) lerarenopleidingen gericht op hoe onderwijspersoneel kan bijdragen aan het succes van studenten en aan zowel het welzijn van de studenten als aan hun eigen welzijn, en b) een persoonlijk ontwikkelingstraject op maat voor alle EUR-studenten, waarin studenten ontwerpen hun eigen pakket aan persoonlijke ontwikkelingscursussen uit het brede EUR-assortiment en ontvangen bijbehorende ECTS.

Een belangrijk doel van het opnemen van welzijn in het weefsel van de universiteit is het normaliseren van de behoefte aan tijd, inspanning, aandacht en zorg voor ieders persoonlijke ontwikkeling en welzijn. Hiermee wil de EUR een 'gevoel van verbondenheid' met de universitaire gemeenschap bevorderen en waarden van samenwerking en compassie ondersteunen. Voorbeelden van acties om dit doel te bereiken zijn a) evenementen zoals welzijnsweken, b) het creëren van een gratis gedeelde ruimte op de campus die openstaat voor alle studenten (bijv. EUR Living Room), en c) het organiseren van persoonlijke ontwikkelingsworkshops voor studenten rond een ondersteunende peer zijn, omgaan met stress, uitstelgedrag, perfectionisme, enz., evenals voor onderwijzend personeel om hun eerstelijnsrol met studenten te ondersteunen (bijv. mentorschap en ontwikkeling van zachte vaardigheden, mindfulness, stressbeheer).

We hanteren een bottom-up benadering, wat inhoudt dat de universiteit actief luistert naar de stemmen van zijn studenten, en dat hun behoeften en voorkeuren leidend zijn bij het creëren van hulpmiddelen en diensten die hen ondersteunen (d.w.z. co-creatie) bij het zorgen voor hun eigen welzijn. De diensten van de EUR zijn voor iedereen gratis toegankelijk en sluiten aan bij de behoeften van onze diverse studentenpopulatie. Voorbeelden van acties om dit doel te bereiken zijn a) samenwerken met diverse studentenverenigingen die de diversiteit van de EUR-studentenpopulatie vertegenwoordigen, b) het organiseren van regelmatige focusgroepen met diverse groepen studenten; c) studenten op te leiden om als gastheer op te treden in de huiskamer, en d) studenten die actief deelnemen aan de leergemeenschap voor studentenwelzijn.

Het welzijn van studenten is structureel verankerd in alle strategische beleidslijnen en plannen van de EUR (bijvoorbeeld onderwijs, ondersteunende diensten, opleiding van onderwijzend personeel). Alle sleutelactoren en medezeggenschapsorganen zijn betrokken vanuit hun eigen professionele expertise en rol (bijvoorbeeld studieadviseurs, docenten, directie- en faculteitsbesturen, student ondersteunende diensten). Een uitgebreid universiteitsbreed programma voor studentenwelzijn omvat het creëren van een 'zorgketen' waarin zowel gecentraliseerde als facultaire diensten worden geïntegreerd die studenten in verschillende behoeften ondersteunen. Voorbeelden van acties om dit doel te bereiken zijn a) de vertegenwoordiging en samenwerking van alle universitaire medezeggenschapsorganen in de Student Wellbeing Learning Community, en b) frequent overleg met medewerkers, universiteits- en faculteitsraden, studentendecanen en faculteiten.

Studenten krijgen gratis tools en diensten voor elke fase van hun reis naar het cultiveren van hun persoonlijke ontwikkeling en welzijn. Om dit te bereiken, omvat een getrapte zorgbenadering van het welzijn van leerlingen verschillende niveaus van ondersteuning, variërend van universele preventiestrategieën voor alle leerlingen die persoonlijke ontwikkeling en een gezonde levensstijl bevorderen, tot geïndiceerde ondersteunings- en preventiestrategieën voor leerlingen die ernstigere moeilijkheden hebben om hen te helpen leren hoe om te gaan met hun uitdagingen en deze aan te pakken, en doorverwijzing naar gespecialiseerde diensten wanneer dat nodig is. De verscheidenheid aan diensten en hulpmiddelen die door de universiteit worden aangeboden, zijn ontworpen om te voldoen aan de diversiteit van de behoeften en voorkeuren van studenten. Voorbeelden van acties om dit doel te bereiken zijn het aanbieden van a) workshops persoonlijke ontwikkeling, b) een peer-to-peer chatline die EUR-studenten uitnodigt om medestudenten in nood te ondersteunen, c) universitaire psychologen en begeleiders, d) anonieme online coaching diensten, en e ) fysieke ruimtes om te ontspannen, te socializen of peer-to-peer-ondersteuning te krijgen (bijv. Living Room).

Studenten moeten de ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben wanneer ze die nodig hebben, wat inhoudt dat de welzijnsdiensten van de EUR te zijner tijd en het hele jaar door vindbaar en toegankelijk moeten zijn. Het overzicht van de EUR-ondersteuningsketen op zowel centraal als facultair niveau is net zo cruciaal voor studenten als voor medewerkers, die studenten kunnen doorverwijzen naar de juiste zorgdienst. Korte wachttijden zijn belangrijk voor studenten om snel te weten of de gekozen hulp passend is. Voorbeelden van acties om dit doel te bereiken zijn a) het publiceren van een overzicht en uitleg van alle onderdelen van de EUR-ondersteuningsketen, b) het verkorten van de wachttijd voor toegewijde ondersteuning door universitaire psychologen tot maximaal 10 werkdagen, en c) het opleiden van medewerkers bij het signaleren van problemen bij studenten en het doorverwijzen naar de juiste dienst.

Alle diensten, tools, activiteiten en beleid die aan studenten worden aangeboden, zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en empirisch bewijs en worden gedreven door innovatie in hun ontwerp en implementatie. Voorbeelden van acties die dit doel ondersteunen zijn a) de jaarlijkse EUR Student Wellbeing Monitor survey om aanpassingen in beleid en activiteiten te onderbouwen, b) de samenwerking met het Caring Universities consortium, c) empirisch onderzoek om de tevredenheid en effectiviteit van een digitale welzijnstool te bepalen, en d) een transparante empirische impact- en procesevaluatie van doelen en output van de acties en diensten van de EUR ter ondersteuning van het welzijn van studenten.

* Visie op Studentenwelzijn. Door de Universiteiten van Nederland. UNL, maart 2022.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen