The work and learning results of the 'clinical challenge tool' in Medicine Bachelor 3

CLI Fellowship van Jurgen Damen

Het aanleren van klinische vaardigheden in de Geneeskunde Bachelor neemt een prominente plaats in. Deze studenten hebben beperkt contact met pathologische geluiden. Daarom maakt het Erasmus MC gebruik van de innovatieve Clinical Challenge app.

Jurgen Damen onderzocht hoe de learning analytics van deze app zich verhouden tot de leerresultaten van de studenten. Hij onderzocht of de learning analytics docenten kunnen helpen om adaptief onderwijs te realiseren. Daarnaast onderzocht hij of deze onderwijsvernieuwing ingezet kan worden als toetsinstrument bij de vaardigheidstoets. Hier leggen studenten een proeve van bekwaamheid af voordat zij de klinische fase ingaan.

In memoriam
Op 28 september is Jurgen Damen op een vreselijke manier om het leven gekomen terwijl hij deed waar hij met hart en ziel in geloofde: onderwijs geven. Onze gedachten zijn en blijven bij iedereen op het werk en thuis die dit enorme verlies moeten verwerken.

Wij, het team van de Community for Learning & Innovation (CLI), kenden Jurgen als een slimme innovator, die als CLI Fellow de Clinical Challenge app voor het simuleren van geluiden bij klinisch onderzoek ontwikkelde en onderzocht. Jurgens enthousiasme maakte elk gesprek over zijn project tot een inspirerende ervaring. Zijn rol in het medische vaardigheden onderwijs ging hand in hand met de centrale positie die hij had in het vernieuwingsproject Erasmusarts 2030. Jurgens innovatiekracht blijft voor ons een voorbeeld en een bron van inspiratie.

Onderzoeker
Dr. Jurgen Damen
Jurgen Damen was huisarts en coördinator van het vak Klinische Vaardigheden in het Erasmus MC. Zijn onderwijs richtte zich op anamnese, lichamelijk onderzoek en klinisch redeneren in kleine groepen, in zowel de bachelor als de master geneeskunde.