Wetenschappers Erasmus Universiteit Rotterdam in line-up Lowlands

ANP/Paul Bergen

Op muziekfestival Lowlands is er ook altijd een zeer uitgebreid wetenschapsprogramma. Erasmus Universiteit Rotterdam levert dit jaar hieraan maar liefst drie bijdragen: ‘Club Womb’ over anticonceptie, hoogleraar Eveline Crone gaat in gesprek met demissionair minister Robbert Dijkgraaf en er wordt getest welke muziek het beste als medicijn werkt.

Mentale malaise bij jongeren

Jongeren ervaren op verschillende fronten veel druk en als gevolg daarvan gaat het niet goed met hun mentaal welzijn. Hoogleraar Ontwikkelingspsychologie Eveline Crone gaat hierover in gesprek met demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf. Eveline Crone heeft haar carrière gewijd aan de toekomst van jongeren. Ze combineert hierbij haar vakgebied, de hersenontwikkeling van adolescenten, met maatschappelijke vraagstukken.

Het gesprek tussen Eveline Crone en Robbert Dijkgraaf is op zondag 20 augustus om 15:40 in de Echo-tent.

Club Womb

In ‘Club Womb’ gaan wetenschappers van Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus MC en het Amsterdam UMC uitzoeken wat de kennis over, het gebruik van en de ervaringen met anticonceptie is van de bezoekers op Lowlands. Door het gebruik van theater verzamelen de onderzoekers op een creatieve manier data over de ervaringen en keuzes bij anticonceptie. Bezoekers worden verwelkomd door flamboyant geklede clubeigenaren van de exclusieve ‘Club Womb’ die zorgen voor een open sfeer waarin iedereen zich welkom en veilig voelt. Dit ‘sekspositief’ project is door o.a. Clair Enthoven van het Erasmus Love Lab ontwikkeld voor het festival.

Club Womb is doorlopend te bezoeken tijdens het festival.

Muziek als medicijn

Het is bewezen dat muziek kan leiden tot vermindering van pijn, angst en stress. Maar wat is daar nu de beste muzieksoort voor? ESHCC-onderzoekers Julian Schaap, Michaël Berghman en Femke Vandenberg en Erasmus MC-onderzoekers Emy van der Valk Bouman en Antonia Becker gaan op zoek naar het antwoord op die vraag. Dit doen ze door middel van een experiment waarbij de Lowlandsgangers hun hand zo lang mogelijk in een bak met ijskoud water moeten houden terwijl zij luisteren naar verschillende soorten muziek.

Het onderzoek vindt doorlopend plaats tijdens het festival.

Bekijk het hele wetenschapsprogramma op Lowlands.

Universitair Hoofddocent
Universitair Docent