Waar de samenleving tot voor kort van bedrijven verwachtte dat zij welvaart en banen zouden brengen, ziet zij ze nu tegenwoordig als mede-uitdragers van normen en waarden. Maar de 'juiste' keuzes maken is ingewikkeld, want je hebt te maken met tegenstrijdige belangen. Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University, noemt het in het FD een 'unicum' dat zoveel bedrijven een politiek statement maken door hun economische macht te gebruiken door activiteiten op te schorten in Rusland.
“Het is heel ingewikkeld”, zegt hoogleraar bedrijfsethiek Muel Kaptein over het wel of niet stoppen van handel met Rusland voor bedrijven. “Je kunt niet terugvallen op wet- en regelgeving, hebt te maken met tegenstrijdige belangen, en de samenleving beschouwt in de pas lopen met de Europese sanctieregels tegenwoordig vaak als onvoldoende. Te lang wachten wordt zelfs gezien als je oren laten hangen naar anderen.”
“Er wordt morele authenticiteit verwacht van bedrijven', zegt Kaptein. 'Zeker nu aandeelhouders, consumenten en werknemers zich realiseren dat bedrijven invloed hebben. Bedrijven moeten zich gedragen als goede burgers en kunnen zich niet langer beperken tot zaken als waarde scheppen en continuïteit borgen.”
Kaptein noemt het een 'unicum' dat zoveel bedrijven een politiek statement maken door hun economische macht te gebruiken door activiteiten op te schorten. Heineken is bijvoorbeeld gestopt met het brouwen en verkopen van zijn vaandelmerk, al blijven de lokale biermerken in de Russische schappen.
- Gerelateerde content