In het Financieele Dagblad deelt Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan Rotterdam School of Management, zijn opinie over de reactie van het Nederlandse bedrijfsleven op de coronacrisis.
Moreel kompas
Tal van bedrijven laten in deze crisis hun ethiek zien door het goede te doen. Niet omdat het moet of profijtelijk is, maar omdat het goed is voor de ander. Supermarkten voeren seniorenuren in en Shell stelt gratis grondstof voor desinfecterende handgel beschikbaar. Toch is er niet alleen reden tot blijdschap. Er zijn ook volop bedrijven die misbruik maken van de situatie. De Amerikaanse waakhonden FDA en FTC hebben inmiddels zeven bedrijven op de vingers getikt voor het verkopen van misleidende anti-coronaproducten.
Hoe langer de coronacrisis aanhoudt, hoe groter de druk op onze ethiek. Onder druk wordt alles vloeibaar, ook onze waarden en normen. Staan bedrijven nog steeds voor hun ethiek als hun financiële middelen uitgeput raken, klanten weglopen, concurrenten valsspelen en toezichthouders uit de lucht zijn?
- Professor
- Meer informatie
Klik hier om het volledige opinieartikel te lezen in het Financieele Dagblad.