“We moeten meer praten over consent en seksuele veiligheid”

Male student puts his arm around a female student; she doesn't like it
Richard Rood

IDEA Center geeft prioriteit aan het creëren van een inclusieve omgeving, en dat houdt o.a. in dat we werken aan het tegengaan van seksueel grensoverschrijdend gedrag. We werken hierin samen met studenten en medewerkers en organisaties als Gemeente Rotterdam, Amnesty International, andere onderwijsinstellingen, Wmo radar en Stichting Stop Straatintimidatie.

Verspreid over het jaar organiseren we workshops en sessies om bewustzijn te creëren en het taboe op praten over consent, seksuele gezondheid en seksuele veiligheid te doorbreken. Tijdens deze sessies creëren we niet alleen bewustzijn, we brengen onze gemeenschap ook in contact met organisaties die ondersteuning bieden.

Jacqueline Onyenze, Project Lead Student Engagement, over de sessies voor studenten: “De workshops kunnen veel emotie losmaken bij studenten. Er worden persoonlijke verhalen gedeeld en studenten geven aan dat ze dit soort dialogen vaker zouden willen voeren.”

We gaan door met deze belangrijke gesprekken en met onze samenwerkingen om o.a. het bewustzijn te vergroten. Over twee weken, tijdens de Eurekaweek - de jaarlijkse introductieweek van de Erasmus Universiteit Rotterdam voor alle nieuwe studenten - wordt een video over seksueel ongewenst gedrag getoond aan alle nieuwe studenten die aanwezig zijn bij de opening in Rotterdam Ahoy.

• Seksuele gezondheid en toestemming (consent)

Seksueel geweld wordt niet getolereerd binnen ons instituut. Er zijn initiatieven en maatregelen om ongewenst gedrag aan te pakken.
    Male student puts his arm around a female student; she doesn't like it
  • Safe@EUR

Safe@EUR is het EUR-meldpunt ongewenst gedrag. Voel je je onveilig? Wij helpen je verder. Online, op campus of telefonisch.
    twee personen op de rug gezien
  • Vertrouwenspersoon

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) vindt het van belang dat studenten en medewerkers kunnen functioneren in een prettige en productieve studie/werksfeer. D