Veerkracht versus stress

Met name geneeskundestudenten, en met name zij die studeren aan het Erasmus MC hebben last van burn-outs. Hoogleraar Myriam Hunink startte een stressonderzoek. “Als zij later goede zorg moeten leveren, is het van belang dat ze veerkrachtig zijn.”

Verlies van energie, een cynische werkhouding, een opgejaagd gevoel, niet kunnen slapen en je opgebrand voelen. Het zijn de kenmerken van stress en een burn-out. Geneeskundestudenten van de EUR hebben, in vergelijking met andere universiteiten in Nederland, het meeste last van burn-outs of bijbehorende verschijnselen. Dat bleek in 2017 uit onderzoek van De Geneeskundestudent, de landelijke belangenbehartiger van geneeskundestudenten. Het Erasmus MC is begin 2019 onder leiding van prof. dr. Myriam Hunink het DESTRESS Project (destress.info) gestart. De onderzoekers bestuderen de ernst, risicofactoren en het verloop van stress onder studenten. Daarnaast wordt er gekeken wat studenten zelf tegen stress doen. Bovendien krijgt een deel van de studenten de mogelijkheid om deel te nemen aan interventies die stress kunnen verminderen, zoals mindfulness, yoga, hardlopen, aikido (een Japanse contactsport gericht op zelfverdediging) en muziek maken of luisteren. Hunink geeft zelf een deel van de aikido-lessen. “Het gaat om bewustwording: waarom reageer ik zoals ik reageer? Een fysieke reactie is een weerspiegeling van wat zich in de gedachte afspeelt. Als je vlucht of juist terugslaat bij een reactie, zie je dat terug op de mat. Ik leer de studenten om vooral te harmoniseren en als het waren te dansen met de aanvaller.”

Dit is een interview uit ea. magazine. Klik hier voor het volledige verhaal.

Myriam Hunink PhD