Ralph Ivar Berkman (25) volgde de afgelopen jaren twee bachelors aan de Erasmus Universiteit Rotterdam: Sociologie en Filosofie. Nu doet hij de Master Media and Creative Industries hier en ook een Master Filosofie in Tilburg. Vanaf het speciaal onderwijs ging hij via een jaar hbo naar de universiteit. Zijn missie is nu: een brug slaan tussen speciaal onderwijs en vervolgonderwijs.
Door zijn ADHD en dyspraxie (zie kader) kwam Ralph Ivar in het speciaal onderwijs terecht. Van de hobbels die hij moest nemen, ziet hij zelf vooral het positieve: "Als je het vroeg moeilijk hebt, wordt het later makkelijker. Je bent dan wat gewend en ontwikkelt veerkracht. Ik wil dat niet iedereen toewensen, maar kan er zelf wel veel geluk uithalen."
Dyspraxie
Bij mensen met dyspraxie worden niet alle signalen van de hersenen goed doorgegeven aan het lichaam. Het kan behoorlijk verschillen hoe dat zich uit: van onhandige bewegingen tot moeite met plannen, van niet goed kunnen gooien en vangen tot uitdagingen met het geheugen. Ralph Ivar heeft bijvoorbeeld moeite met schrijven met een pen, maar dat geldt niet voor iedereen met dyspraxie. Dyspraxie wordt ook wel DCD (Developmental Coordination Disorder) genoemd.
Overgang van speciaal onderwijs naar de universiteit
De overstap van speciaal onderwijs naar universiteit is groot, vertelt Ralph Ivar: "Toen ik aankwam op de universiteit, vond ik het overweldigend. Ik merkte dat anderen meer ervaring hadden, socialer waren. En ik was kinderlijker, merkte dat ik erg beschermd was geweest. Dat is fijn, maar ook een nadeel!". Vooral het verschil tussen de beschermde omgeving van de mytylschool naar een omgeving met zoveel studenten was voor hem wennen.
Ralph Ivar heeft een paar jaar nodig gehad om zijn sociale vaardigheden verder te ontwikkelen en zo beter te passen binnen de universiteit. Hij daagde zichzelf heel bewust uit op dit gebied, ging in besturen en commissies. Druk als Ralph Ivar is, ging hij daarbij niet voor half werk: "Ik dacht: als ik zorg dat ik met veel mensen moet praten, dan ontwikkel ik me het snelst op dat gebied." Dus werd hij actief bij de PvdA, bij Erasmus Verbindt, ging hij in het bestuur van de Erasmus Debating Society en van Europese studentenvereniging AEGEE. Bovendien ging hij aan de slag bij de redactie van Nachtvlinders en met een cursus van de Bildung Academie. "Je moet je echt aanpassen", vertelt Ralph Ivar. "Daar komt bij dat je in Rotterdam in het eerste jaar gelijk je BSA moet halen. Dat is best een druk. Durf het op tijd aan te geven bij de studieadviseur van je faculteit als je denkt dat je dat niet gaat halen!"
Liever 10.000 woorden typen dan met de hand 10 woorden op een bord schrijven
Een dieptepunt? Dat was dat hij tijdens een werkcollege op het bord moest schrijven, terwijl schrijven juist iets is waar hij grote moeite mee heeft. De docent kon dit niet weten, maar voor Ralph Ivar was het even vreselijk zweten, toen hij in de eerste week aan de universiteit "even iets op het bord moest schrijven" voor een heel grote groep. "Liever 10.000 woorden typen, dan 10 woorden met de hand schrijven!", blikt Ralph Ivar hierop terug.
Achteraf had Ralph Ivar toch meer willen vertellen aan docenten over waar hij moeite mee had. "Ik wilde het niet gelijk vertellen, het voelde toch alsof ik met een achterstand begon", vertelt hij daarover. "Als je in een rolstoel zit, dan is je beperking heel zichtbaar. Ik kon het wat onzichtbaarder houden. Maar nu weet ik dat ik er voordeel van had kunnen hebben als ik het wel tegen docenten gezegd had."
Eigen project om anderen te helpen
"Iedereen heeft gebeurtenissen meegemaakt die hem of haar gevormd hebben. De ervaring die je krijgt in het leven, kan je gebruiken om het voor anderen die hetzelfde meemaken makkelijker te maken." Vanuit deze gedachte heeft Ralph Ivar in samenwerking met de Bildung Academie in Amsterdam een project opgezet: L'Oiseau Bleu. Met hulp van docenten van Erasmus School of Philosophy Katharina Bauer en Han van Ruler, zet hij zich in om op de school waar hij zelf speciaal onderwijs volgde, namelijk mytylschool De Brug in Rotterdam, jongeren voorlichting te geven over hoe het is om aan de universiteit te studeren. Zijn plan is om de voorlichting uit te breiden. Eerst landelijk, dan zelfs internationaal.
Waarom hij dit doet? Ralph Ivar heeft het gevoel dat hij eigenlijk niet eens een keus heeft, hij moet dit project op zich nemen: "Als ik het niet doe, doet niemand het. Het is een morele verplichting."
Ralph Ivar heeft een programma samengesteld van 8 weken voor leerlingen in het laatste jaar in het speciaal onderwijs. In het programma vertelt hij zijn verhaal, als ervaringsdeskundige, en vertellen allerlei experts over hoe het is om verder te studeren na het speciaal onderwijs. Wat zijn de uitdagingen? Wat kun je leren? Zo krijgen de leerlingen zowel inspiratie als praktische tips en een eerste kennismaking met o.a. de universiteit. Ralph Ivar denkt aan het Hefhouse als locatie en is eigenlijk klaar om te starten. De eerste subsidie is binnen: vanuit de Europese Unie, via The European Youth Solidarity Corps.
Meer informatie over het programma vind je op zijn splinternieuwe website.
Rolmodel
Niet alleen leerlingen van de mytylschool, ook ouders van kinderen met een functiebeperking hebben veel interesse in zijn ervaringen: "Mijn verhaal geeft ouders meer duidelijkheid over wat er allemaal kan en ook meer vertrouwen in wat hun kind kan bereiken. Ouders willen graag het beste voor hun kind en mijn verhaal stelt hen dan soms gerust."
Ziet hij zichzelf als een rolmodel? "Ik krijg dat wel terug. Maar ik vind mezelf te jong om een rolmodel te zijn. Ik wil nog heel veel voor elkaar krijgen voor ik zo’n titel mag krijgen. Het is nu het eerste jaar van mijn project en ik weet dat het beter kan!"
Studeren met een functiebeperking
Het team Studeren met een functiebeperking (SMF) zet zich aan onze universiteit in om studenten met een functiebeperking te ondersteunen.
Joëlle Schut, studentendecaan bij SMF: "Wij spreken het hele jaar door veel studenten, met elk een eigen verhaal. We proberen ze zo goed mogelijk te ondersteunen. Of je nu van het speciaal onderwijs komt of niet, we staan voor je klaar en vertellen je graag over de mogelijkheden voor ondersteuning."
Wel is het zo dat aan de universiteit een grote mate van zelfstandigheid van je wordt verwacht. Die zelfstandigheid moet bij je passen. Ook is het belangrijk dat je om hulp kunt en durft te vragen. En ook: De universiteit heeft als grote instelling soms minder mogelijkheden voor maatwerk dan je misschien gewend bent vanuit de middelbare school of ander eerder onderwijs. We zoeken op basis van jouw behoeften en de belemmeringen die je ervaart graag naar een passende oplossing.
Meer over Studeren met een Functiebeperking
Peercoaches
Een voorbeeld van ondersteuning die je bij de Erasmus Universiteit Rotterdam kunt krijgen via team SMF, is een peercoach. "Die komt het best van pas aan het begin van je studie", vertelt Joëlle. Je kunt een peercoach, een buddy toegewezen krijgen, iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten als jij. Peercoaches kunnen helpen met concrete dingen zoals een studieplanning maken, maar ook een luisterend oor bieden en je wegwijs maken. Studenten die gebruik maken van een peercoach, worden daarna zelf vaak ook peercoach.
Meer over peercoaches
BSA
Erasmus Universiteit Rotterdam heeft het strengste Bindend StudieAdvies (BSA) van Nederland: je moet in je eerste jaar alle 60 studiepunten halen. Lukt dit niet door persoonlijke omstandigheden, zoals een functiebeperking? Meld dit dan bij de studieadviseurs van je faculteit. Het is belangrijk dat je op tijd laat weten waar jij mee te maken hebt en hoe dat jouw studievoortgang beïnvloedt. Zo kan er, waar mogelijk, rekening gehouden worden met jouw omstandigheden bij het uitbrengen van het BSA aan het einde van het eerste studiejaar.
Joëlle vertelt hierover: "Maak kennis met je studieadviseur bij de faculteit, en eventueel met het team SMF. Wacht niet tot je in de knel komt met je BSA. Stel je studieadviseur op de hoogte van je persoonlijke omstandigheden en blijf erover in gesprek."
- Meer informatie
Wil je meer weten over hoe Ralph Ivar op het speciaal onderwijs kwam en hoe dit voor hem was? Lees dan het interview van Erasmus Magazine.
Lees meer over de plannen van Ralph Ivar in een interview met Rijnmond
Heb je zelf een achtergrond in het speciaal onderwijs en wil je meebouwen met Ralph Ivar? Mail hem dan op dit e-mailadres.
Op dit moment is Ralph Ivar op zoek naar een bestuur; specifiek een penningmeester en een secretaris/secretaresse. Studeer je aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en heb je interesse? Stuur hem dan een mailtje.
Heb je een functiebeperking en wil je begeleiding van een peercoach?
Ben jij een student met een functiebeperking, zoals dyslexie, AD(H)D, ASS, een chronische ziekte, psychische klachten, of een visuele, auditieve of mobiliteitsbeperking? Loop je tijdens je studie tijdens uitdagingen aan en kun je wel wat extra steun gebruiken?
Een peercoach, zelf ook een student met een functiebeperking, kan jou helpen om je studie-ervaring te verbeteren. Samen met jouw peercoach kun je werken aan studietechnieken, het maken van een strakke planning, of gewoon praten over de uitdagingen die je ervaart. Of je nu praktische tips zoekt of behoefte hebt aan een luisterend oor, een peercoach staat voor je klaar om je te begeleiden. Heb je interesse in een peercoach? Email Team Studeren met een functiebeperking.
- Gerelateerde content