Uni-life helpt studenten met netwerken dankzij nieuwe functie

uni-life

De app Uni-life heeft vanaf vorige week een nieuwe functie om studenten (virtueel) met elkaar in contact te brengen. Hiermee kunnen studenten elkaar een-op-een treffen door bijvoorbeeld samen muziek te maken of te sporten. “Het lijkt ons goed dat studenten elkaar meer kunnen vinden in deze tijd”, vertelt Rianne van der Zanden, programmatrekker bij Student Wellbeing. “Deze app kan daar zeker een bijdrage aan leveren.”

Ruim 8 duizend studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam gebruiken hem al en ook bijna honderd verenigingen: de app Uni-life. De app is oorspronkelijk bedoeld om de grote hoeveelheid flyers te verminderen die door verenigingen werden uitgedeeld op de campus. Ook functioneert hij als een handig overzicht voor evenementen en feestjes. Een tweetal EUR studenten (inmiddels alumni) richtte het platform op om die gegevens beter te bundelen. “Niet alleen werden er veel flyers verspild, ook is het een bijzonder ineffectieve vorm van communiceren omdat je lang niet iedereen bereikt”, vertelt EUR-alumnus Stefan Peeman van Uni-life.

Meet-ups en communities

Nu loopt er een pilot met een nieuwe functie om studenten aan elkaar te koppelen. “Ik denk dat we echt een verschil kunnen maken, zeker voor internationale studenten die nog nauwelijks fysiek college hebben gehad en die snakken naar sociaal contact”, vertelt hij. Studenten kunnen een oproep plaatsten om bijvoorbeeld samen met iemand anders te sporten of samen de stad te fotograferen. In de app heten dat ‘meet-ups’. “Voor wie met een vreemde afspreken te spannend is, zijn er ook ‘communities’. Dat zijn een soort whatsapp-groepen waar studenten kunnen praten over een gedeelde interesse als cultuur of sport.”

“Doe iets nieuws om de sleur te doorbreken”

In Delft bestaat de functie al langer en daar benut ruim tien procent van alle gebruikers de nieuwe functie. “Het zou mooi zijn als dat dat hier ook lukt. Dan hebben we toch zo’n 800 studenten met elkaar kunnen verbinden en iets kunnen betekenen voor de kwaliteit van hun leven.” Ook Rianne van der Zanden van Student Wellbeing omarmt de nieuwe optie, maar benadrukt dat er veel meer mogelijkheden zijn, zoals online coaching en het platform ‘Are you OK out there?’. “Ik roep iedereen op om in deze moeilijk tijd om wat nieuws te proberen om de sleur te doorbreken. Wie weet kan deze app jou helpen om dat te doen.”

Download de app via Google Play of Apple

Kijk ook op 'Are you OK out there'