Towards reliable psychometric characteristics in case-based testing

CLI Fellowship van Maarten Knapen
Maarten Knapen

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Maarten Knapen (Erasmus MC), gericht op het identificeren van betrouwbare psychometrische indicatoren binnen casusgestuurde toetsing.

Het doel van dit project is om psychometrische indicatoren te identificeren die geassocieerd worden met onderscheidende casusgestuurde vragen en onderscheidende analyse van verplichte biomedische kennisdomeinen. Bij de ontwikkeling van bloktoetsen zullen we zes case based pilotexamens introduceren in het huidige bachelorprogramma (>400 studenten per tentamen). Op basis van categorisatie van biomedische kennisdomeinen en niveaus van Bloom, zullen we deze grootschalige toetsing evalueren in drie verschillende vakken. Deze evaluaties kunnen leiden tot een geoptimaliseerd ontwerp van examens, goed afgestemd op de educatieve vakken en de doelen van ErasmusArts 2030. Hopelijk leidt dit tot voldoende kennis over ieder biomedisch domein en tot een toereikend instrument voor kwaliteitsbeoordelingen (PDCA).

Onderzoeker
Dr. Maarten Knapen